Een fractie is een gedeelte van de tweede kamer dat tot één en dezelfde partij behoort.

Toegevoegd na 2 minuten:
Anders gezegd:

Alle leden van een partij die deze partij vertegenwoordigen in de tweede kamer (voor deze partij in de tweede kamer zitten) vormen samen de (tweede kamer) fractie van deze partij.

Een fractie van iets is een gedeelte (in het dagelijks taalgebruik gebruikt men fractie alleen nog voor zeer kleine gedeelten), vergelijkbaar met een percentage of een taartpunt.

Toegevoegd na 17 uur:
Aanulling van Leon Trotski:

Daar waar ‘Tweede Kamer’ staat, kan natuurlijk ook gemeenteraad en Provinciale Staten worden gelezen.

Toegevoegd na 17 uur:
Lees ook het lemma bij WikiPedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fractie_(politiek)
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar waar 'Tweede Kamer' staat, kan natuurlijk ook gemeenteraad en Provinciale Staten worden gelezen.

Andere antwoorden (2)

Simpel: Een groep partijleden die via de kandidatenlijst van een partij verkozen zijn, de leider van deze groep heet de fractieleider. Dus zij alle die verkozen voor een bepaalde politieke partij behoren tot hun fractie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fractie (politiek)
Een fractie is een deel van een gekozen bestuurslichaam, in jargon het gremium genoemd, dat tot een en dezelfde politieke partij of stroming behoort (bijvoorbeeld alle leden van één politieke partij in de gemeenteraad of de tweede kamer). Het woord fractie komt uit het Latijn (frangere, breken).
Fractie dient niet te worden verward met factie.
Bijna alle landen met een democratisch bestel kennen in hun verkozen raden fracties of vergelijkbare groeperingen.