Waarom wordt het in Nederland toegestaan om een raadsvergadering te openen met een gebed?

Ik heb vanmorgen een raadsvergadering van de gemeente bijgewoond. Omdat de SGP de grootste partij is hier :( wordt iedere vergadering geopend met een gebed.
Nederland is toch een seculier land?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kort gezegd; ja, Nederland is een seculier land. Men kent hier een scheiding tussen kerk en staat. Geloof of opvattingen horen geen stempel te drukken op de maatschappij - en dat houdt ook in dat de regerende macht, gelukkig, betere dingen heeft om zich druk over te maken dan het verbieden van eeuwenoude tradities als het ambtsgebed.
Wellicht verdwijnt het, maar dat moet van onderaf komen, en niet van hogerhand worden opgelegd. Als burger van dit land heb je tenslotte, ook, of misschien zelfs juist, in de rol van volksvertegenwoordiger de vrijheid van geweten en gedachte.

Het voorafgaan en besluiten van een gemeentelijke of provinciale raadsvergadering is natuurlijk niet verplicht voor provincies of gemeenten, en uiteraard is het ook niet verplicht voor deelnemers aan een vergadering om aan dit meditatief moment deel te nemen. Wie niet mee wil doen, kan tijdens het gebed nog even z'n e-mail checken of wat twitteren.
In de woorden van oud minister Remkes; "Het besluit tot niet-deelneming of het niet tonen van actief respect mag er nimmer toe leiden dat een staten- of raadslid de toegang tot de vergadering wordt ontzegd."
Deze brief, uit 2006, onderstreept wel dat er met enige regelmaat, ook in de politiek, discussie is over dit gebruik.

Wel hoop ik dat we het daarbij netter houden als in de VS, waar in 2007 een Hindoe die het meditatief moment in de Senaat verzorgde het werk haast onmogelijk werd gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Historische gronden, maar fout is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De publieke erkenning van God is 'fout' ?
In mijn ogen is er niets mis mee !
Cryofiel
13 jaar geleden
Nederland is een seculier land. Wij hebben scheiding van kerk en staat, en dat moet vooral zo blijven! Deze praktijken zijn alleen acceptabel als vandaag met een gereformeerd gebed wordt geopend, morgen met een katholiek gebed, overmorgen met een mohammedaans gebed, de dag daarna met een Azteeks gebed, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Nederland een seculier land is en een scheiding tussen kerk en staat kent staat niet ter discussie. Dat je een ambtsgebed houdt als erkenning van God heeft hier niets mee te maken. Dit wil niet zeggen dat de scheiding van kerk en staat in gedrang komt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Mag ik je vragen waarom we dan Allah en Quetzalcoatl niet erkennen in het ambtsgebed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En Odin, Jupiter, Zeus, Krishna, Huitzilopochtli, Itzamna, Inti, het grote Spaghettimonster, Amon-Ra, Gaia, de Moedergodin Aton, Kali, Ishvara, Vishvarupa, Amaterasu, Dagda, Marduk, Yudi, Anu, Mahatala, etc... Bij een seculiere staat hoort gewoon geen gebed bij het openbaar bestuur.
Er bestaat in Nedrland scheiding tussen kerk en staat, maar dat is niet hetzelfde als een seculier land.
Of het geoorloofd is kan ik niet zeggen maar het houdt de ongelovigen wel scherp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebed heet ook het 'ambtsgebed'. Het is een oude gewoonte die in bepaalde gemeenten wordt toegepast.

Het is zeker niet uitzonderlijk. Tussen de 15 a 20% van de raadsvergaderingen in Nederland beginnen met het gebed.

Het is een gewoonte die snel verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 30 jaar is dit gebruik gedaald van 66% naar 21%. http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ambtsgebed_in_raad_raakt_uit_de_gratie_1_212343
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar de gemeente waar Loenie het over heeft, die zal dat de eerstkomende 100 jaar nog niet afschaffen.... Welk onderwerp is behandeld Loenie, Elsrock? Daar is een gebed wel voor nodig in de opinie van de raad gok ik.