Vind jij dat de politie te weinig overwicht heeft in Nederland?

Als je kijkt naar America dan mogen ze daar volgens mij veel meer.
Zou dat helpen in Nederland de criminaliteit te verminderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zie op internet wel eens filmpjes hoe de politie met zich laat sollen en belachelijk wordt gemaakt door allochtone jeugd. En die gastjes komen daar nog mee weg ook. Dat kan absoluut niet! Keihard optreden is het enige antwoord daarop. Of de criminaliteit daardoor minder wordt betwijfel ik, maar als je gezag wilt uitstralen kan je niet met je laten sollen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% mee eens. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, zo is het maar net

Andere antwoorden (7)

Denk dat dit inderdaad een gedeelde met overwicht te maken heeft. Maar avn de andere kant kan je het ook bij de prioriteiten van de politie zoeken...
Maar dat is de vraag niet.

Ik denk zelf dat als de politie meer mag, de criminaliteit zal afnemen, ook omdat dit al een afschrik reactie heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat de criminaliteit daardoor omlaag gaat. Anders zou in amerika de criminaliteit ook lager moeten zijn ,harder ingrijpen door de politie en de doodstraf hebben ze daar. Maar de criminaliteit is er ook hoog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren 80, 90 en 2000 is het al fout gegaan. De linkse politiek heeft alles wat gezag en uniform heeft kapot gemaakt. Eerst door de politie naar voren te schuiven als je beste vriend. De politie is niet je beste vriend. De politie moet waken over je veiligheid. To serve and protect. De politie straalt geen gezag meer uit omdat ze niks mogen en niet gedekt worden door leidingevende en burgemeester. Politie werft leden in de Moskee, neemt mensen aan die in het linkse plaatje passen de criminele met bloemen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou toch eens op met dat generaliserende gedoe over de linkse politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met pascal eens.al dat softe gedoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk wie ben jij nou om te zeggen wat ik wel of niet mag zeggen. Jij bent er vast zo een die alles maar onder het tapijt schrijft van het valt allemaal mee en daar mag je niet over praten. Er is lang genoeg nergens over gesproken omdat jou soort het zo draait dat je racistisch bent. Kijk hoe dit land naar de klote is van 30 jaar wanbeleid dat alles mag. We hebben nodig Orde, tucht en gezag. En dit heeft niks te maken met multicultureel en ga me ook daarzeker niet over verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"... jou soort het zo draait dat je racistisch bent..." Nee goed, dan weet ik even wat voor onnozelheid ik nog kan verwachten, het is goed, verdedig je vooral niet.
Persoonlijk vind ik de politie in NL een lachertje. Zelf kunnen ze er niet veel aan doen omdat er teveel wetten zijn die in het voordeel van de crimineel zijn. Daarnaast denk ik dat ik als politieman niet echt gemotiveerd zou zijn als ik net mijn best had gedaan om een crimineel op te pakken en een uur later loopt hij al weer vrij op straat.
Eigenlijk mogen ze niks. Als ze een keertje schieten, worden ze gelijk aangeklaagd.
Wat mij betreft mogen ze veel harder optreden. Als jij je aan de regels houdt, hoef je je daar ook niet druk om te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. In de VS heeft de politie veel meer overwicht en gezag. De politie is daar tegelijkertijd veel correcter in hun optreden. Eén en ander hangt met elkaar samen. Je bouwt geen respect op als je mensen meesmuilend benadert met "u weet zeker wel waarom we u aanhouden". Daarnaast is het nog eens zo dat de prioriteiten anders liggen en de politie veel dichter bij de gemeenschap staat en daardoor veel meer waardering oogst van de bevolking. Gerichte snelheidscontroles zijn een zeldzaamheid en gebeuren alleen wanneer omwonenden daar speciaal op aandringen. De politie weet dat ze in dienst staat van de burgers en beschouwt hen niet als de vijand die er alleen is om hun bonnenquotum te vullen. Hoge politiefunctionarissen worden ook democratisch gekozen en als de kiezer niet tevreden is kunnen ze het de volgende keer schudden.

Dit land kan hier heel veel van leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat correcter in het optreden is natuurlijk niet per definitie waar en dat weet je ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Mlodewijk
Van een flink pak slaag is nog niemand dood gegaan. Respect moet je afdwingen en als de politie en de burger samen op 1 lijn zitten, komt het respect vanzelf. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gek is dat, ik dacht dat je respect moest verdienen, maar goed, het zal wel. Trouwens van een flink pak slaag zijn wel degelijk mensen doodgegaan.
Ik ben heel geneigt om Ja te zeggen, maar het gaat weinig uitmaken qua criminaliteit of overlast.

Het amerika voorbeeld kwam al voorbij, met strenge agenten, die wel degelijk overwicht hebben, strenge straffen etc, is er nog steeds criminaliteit.

Ander voorbeeld is Frankrijk, de politie in parijs zijn niet bepaalt jongens waar je mee gaat spotten. Da's ook het kaliber van eerst meppen en dan vragen...
Toch hebben ze daar ook criminelen, en hebben ze daar ook opgeschoten jongeren die wijken terroriseren.

Dichter bij huis had de politie in nederland echt overwicht in de jaren '50. Ook toen hadden we onze boeven en opgeschoten straattuig.

Dus hebben ze te weinig gezag en overwicht?
Ja!

Zou het verschil maken?
Waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is overwicht? dat ontstaat door respect en respect moet je verdienen. Ik heb tot nu toe alleen slechte ervaringen met de politie in mijn gemeente (bij pogingen tot aangfte en hulpverzoeken) en ik heb dus geen respect voor de politie. Maar misschien is het in andere gemeenten anders. Volgens mij zijn de wetten waar de politie zich hier en in Amerika te houden heeft hetzelfde. Ook in Amerika komt er een onderzoek als het pistool gebruikt wordt.