1. San Marino (301 AD)
2. Frankrijk (486 AD)
3. Bulgarije (632 AD)
4. Schotland (843 AD)
5. Engeland (927 AD)
6. Denemarken (950 AD)
7. Wales (1056 AD)
8. Portugal (1143 AD)
9. Ierland (1171 AD)
10. Andorra (1278 AD)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan? Voor zover ik weet, is Andorra bijvoorbeeld in 805 gesticht door Karel de Grote, niet pas in 1278. Ierland was ook al voor 1171 verenigd onder één heerser. 1143 is de datum van officiële erkenning van Portugese onafhankelijkheid, maar het begin was dik 30 jaar eerder. Als je daarnaast erkenning hanteert als criterium, dan San Marino pas in de 19e eeuw een land geworden (erkend in 18-zoveel). Denemarken in 950 is ook een beetje vaag, want Denemarken wordt al genoemd in Beowulf. Ik zou graag weten waar 't lijstje vandaan komt en welke criteria er zijn gehanteerd.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deze lijst is compleet foutief en ik weet niet waar jij deze informatie vandaan gehaald hebt of waar jouw research uit origineert. Officieel is vermeld dat Portugal het oudste land binnen de Europese grens is en de volgende bron is daar niet het enige bewijs van aangezien dit officieel erkend is.https://www.actualidadviajes.com/nl/cual-es-el-pais-mas-antiguo-de-europa/

Andere antwoorden (3)

San Marino.

Toegevoegd na 31 minuten:
San Marino zou in het jaar 301 gesticht zijn door de heilige Marinus, een monnik en steenhouwer die probeerde te ontkomen aan de christenvervolgingen van keizer Diocletianus, en daarmee de oudste nog bestaande republiek ter wereld zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Reistebrein;

Volgens mij is Griekenland nog wel wat ouder, dus die nomineer ik als oudste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Portugal is het oudste land en bestaat al sinds de Germanen het in 187 overgenomen hebben en het de poort naar Gallie genoemd hebben.https://www.actualidadviajes.com/nl/cual-es-el-pais-mas-antiguo-de-europa/