VS politiek: Hoe komen de Republikeinen en Democraten aan hun naam?

Beide partijen zijn toch voorstander van de republiek en een democratisch systeem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ze komen allebei voort uit de oude Republikeins-democratische partij (in veel opzichten een voortzetting van de anti administratieve 'party' van Washington die niet zo zeer een partij was maar een groep politici die een kleine federale overheid voor ogen hadden, iets dat beide partijen nu nog na streven). De partij werd ook vaak als Republikeinse partij aangeduid.

Na het uiteenvallen van de Republikeins-democratische partij zijn de Democratische partij en Nationaal Republikeinse Partij ontstaan uit 2 facties binnen de oude Republikeins-democratische partij: de Jackson men en de Anti-Jackson... Die laatste werd al snel daarna omgevormd tot de Whig partij.

Na het uiteen vallen van de Whig partij hebben voormalige Whig leden met anti slavernij en andere progressieve groepen (je zou het van de huidige Republikeinse partij niet zeggen maar het is ooit de progressieve tegenhanger van de Democratische partij geweest) de Republikeinse partij opgericht (een logische keuze omdat de naam van Republikeinse partij al historisch gevestigd was en inmiddels dus door niemand meer gebruikt werd). De huidige Republikeinse partij is daarmee een opvolger te noemen van de oude Nationaal Republikeinse partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Re - weer
publiek - voor het publiek
Dus vanuit het bestuur van de koning terug naar her bestuur door een volksvertegenwoordiging(publiek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-De Republikeinen en de Democraten komen aan hun naam door precies te zeggen waar ze voor staan.
-Vrijheidstrijders staan of kiezen voor de vrijheid.
-Republikeinen kiezen voor de republiek als staatsvorm, waarbij de macht o.a. van het volk en parlement in handen ligt bij één of meerdere personen. Vaak via een staatsgreep!
-Democraten (demos=volk) zijn de aanhangers van besturing en inspraak door het volk zelf.
-Tot zover het eigenlijke antwoord.

-Ter verduidelijking een aanvulling van beide partijen over het verschil van rechts en links zijn.

-Grof gesteld kun je zeggen dat de Democraten een "linkse partij" is en de Republikeinen een "rechtse partij".
-Het is ongeveer zoiets als een vergelijk met de PvdA en de VVD.
-Helemaal gaat die vergelijking in de VS niet op omdat de meeste Democraten daar zelfs rechtser zijn dan de VVD in Nederland.
-Ook geografisch is er een verschil:
Democraten in het Zuiden van Amerika zijn weer veel rechtser dan de Democraten in bijvoorbeeld het het Noordoosten van Amerika.
-Conclusie wat de VS betreft:
De Democraten en de Republikeinen zijn dus eigenlijk beide rechtse partijen, alleen zijn de Republikeinen nog wat rechtser.
-Zo kroms kan het rechts zijn. Grapje!