De politie verzoekt om contante betaling bij een boete mag dat?

Een vriendin van mijn dochter werd gevolgd door een auto na een tijdje rijden raakte ze in paniek en ging harder rijden om de achtervolger kwijt te raken,later werd ze gedwongen te stoppen bleekt het de politie undercover te zijn,ze kreeg een boete voor te hard rijden en moest contant betalen.Het geld had ze niet contant maar de politie ging met haar mee om het geld te pinnen,volgens mij mag dit niet en dit gebeurde in Rotterdam

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor all jullie reacties.
De vriendin is Nederlandse en woont in Nederland heeft geen lopende bekeuringen en is in het bezit van de bekeuringsbon,dus probeer haar nu over te halen om een klacht in te dienen maar zij heeft het idee dat de politie elkaar helpen maar ik ga mijn best doen om haar over zo ver te krijgen.
Bedankt jullie alle voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (6)

Het gebeurt in ieder geval met mensen die niet Nederlands ingezetene zijn. Dat is omdat het erg gecompliceerd is om het vanuit het buitenland alsnog binnen te krijgen.
itsme
13 jaar geleden
dit gebeurt alleen als de bekeurde (uw dochter) niet in Nederland ingeschreven staat op een vast woonadres, of als ze een buitenlandse nationaliteit heeft. Anders moet de politie het accepteren dat de boete per acceptgiro thuis gestuurd wordt.

wellicht is uw dochter opgelicht door een 'nepagent'
In ieder geval moet ze wel een officieel bericht van de bekeuring hebben gekregen, alsmede een betaalbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een buitenlandse nationaliteit is geen reden. Wel als iemand woonachtig is in het buitenland.
Ik zou maar aangifte doen. Contanten betaling is alleen voor buitenlanders
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoudens dat is het ook niet waar, iedereen mag verzoeken om direct af te rekenen. Of dit ter plekke kan hangt echter af van een aantal factoren.
ronron1212
13 jaar geleden
De politie zal dat nooit vragen je krijgt altijd een acceptgiro
Bovenstaande antwoorden zijn niet verkeerd maar niet volledig.
De politie mag alleen contante betaling van een overtreding vragen als het om een betrokkene gaat die in Nederland geen vaste woon of verblijplaats heeft.
Contant betaald moet ook worden als er een oude boete nog open staat en deze onherroepelijk is, maar daar ging het nu niet om.

Zoals ik het nu lees klopt het niet, als die vriendin een vaste woon en verblijfplaats heeft. In dat geval zou ze aangifte moeten doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In wegmisbruikers zie je regelmatig contante betaling, en soms betekent dat eerst een ritje pinautomaat. Maar dan gaat het om mensen die niet in Nederland woonachtig zijn.
Politie moet zich wel legitimeren als ze in burger zijn. Ik neem toch aan dat dat wel gebeurd is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mensen die geen vaste woon of verblijfplaats hebben dient er in een aantal zaken direct afgerekend te worden (wet mulder) , als dit niet kan zal eventueel een betrokken vervoermiddel aan een bburo worden gestald. Als je een wanbetaler bent kan de politie ook afdwingen dat er direct wordt afgerekend. Echter verzoeken om cash af te rekenen is vreemd. Normaliter zullen de betalingen via het CJIB lopen en krijg je ter plekke alleen een bonnetje met daarop de gegevens van de overtreding. Als er al gevraagd zou worden om direct af te rekenen dan zou ik direct vragen om legitimatie, bij twijfel bellen met 0900-8844 en vragen of de agent bekend is en in dienst, en zeker ook een kwitantie willen hebben. Het is helaas niet een eerste keer dat mensen bedonderd worden door nep agenten.