Over twee weken geef ik aan beginnende raadsleden een training over debatteren. Heeft er iemand tips hoe dit het beste is aan te pakken?

Als oud-raadslid heb ik vier jaar lang ervaring met debatteren. Veel kennis hoe je je hoort voor te bereiden en was sterk in het voeren van het debat. Maar hoe kan ik deze kennis het beste overbrengen aan andere raadsleden. Debatteren is immers vooral doen, m.b.v. wat slimme tips hoe je daar op voor te bereiden. Wie kan mij tips geven op welke wijze deze workshop het beste is aan te pakken?

Toegevoegd na 11 minuten:
Misschien goed om even aan te geven dat het een eerste workshop is van ca. 45 minuten. Dus veel tijd is er niet. Het is vooral bedoeld om mensen wat handvatten mee te geven. En stof tot nadenken uiteraard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Begin met een inleiding over hoe er volgens jou gedebatteerd moet worden. Waar moet je op letten? Wat moet je laten?

Oefen met rollenspellen. Ga debatteren over verschillende onderwerpen, en bespreek dit nadien met elkaar. Laat deelnemers hun mening geven over hoe ze het vonden gaan. Wat ging er goed? Wat waren de evt. valkuilen waar ze tegenaan liepen?

Persoonlijk richt ik mijn trainingen ook op deze manier in. Ik houd een korte inleiding, en laat mensen het dan vooral zelf doen, en stuur voornamelijk aan. Na afloop laat ik weten wat ik goed vond gaan en wat er minder goed ging. Ook de andere deelnemers doen dit, op deze manier krijg je een hoop input uit de groep, een discussie komt op gang en men leert optimaal van elkaar. Ik ervaar dit als een prettige manier, en ik merk dat mijn deelnemers dit ook zo ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de mensen beginnen met puntsgewijs te noteren wat zij willen gaan zeggen..welke standpunten zij innemen.

Kortom welke richting zij vinden dat het debat uit zou moeten gaan.

Laat hen daarna via een rollenspel een soort debat gaan voeren over een actueel onderwerp en..onderbreek dat af en toe even..om de mensen op hun verkeerde maar zeker ook op hun goede punten te wijzen.

Ik vond dit een goede vraag en dus een '+' van mij..

Groet,

Ton