Wat is de zin van eeuwenlange gevangenisstraffen in de USA?

Vandaag is Madoff tot 150 jaar jaar veroordeeld. Niet tot levenslang, nee, tot 150 jaar.
Maar twee keer levenslang wordt ook wel gegeven. Alsof je twee levens hebt.
In 1984 is de drievoudige moordenaar Dudley Wayne Kyzer tot 10.000 jaar jail veroordeeld.
Wat is de zin daarvan?

Picture for question
14 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Ik begrijp de zin heel goed. In de VS krijg je, als je berecht wordt voor een combinatie van meerdere strafbare feiten, een straf per strafbaar feit. Als je bijvoorbeeld een drievoudige moord met voorbedachte rade hebt gepleegd, worden je drie beschuldigingen van moord met voorbedachte rade ten laste gelegd. En voor iedere moord kun je levenslang krijgen.

Mocht nu om wat voor reden dan ook één van die vonnissen vernietigd worden, dan blijven er nog twee levenslange straffen over. Dan krijg je dus niet de situatie dat je strafvermindering krijgt (minder dan levenslang voor een dubbele moord, waar je wel levenslang zou krijgen voor een enkele moord), vrijkomt (omdat de veroordeling voor de drievoudige moord is vernietigd) of opnieuw berecht moet worden (problematisch vanwege ne bis in idem. Je hebt gewoon wtee veroordelingen wegens moord, en formeel twee levenslange straffen.

Netto resultaat: levenslang wegens moord met voorbedachte rade. En dat was precies de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 De rest van de antwoorden kunnen wel verwijderd worden. Want ik zie 99% onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. +1

Andere antwoorden (10)

Dat, mocht hij over 150 jaar nog steeds leven, hij dan pas vrij komt.

Iemand kan ook een celstraf van 9 jaar krijgen en na 4 jaar een hartstilstand krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Over 150 jaar is ie 221.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus...
Dat doen ze voor hun imago! Het is afschrikwekkender als je zegt je krijgt 150 jaar cel straf of je zeg 20 jaar celstraf terwijl hij bij alletwee levenslang zit. Het is maar een voorbeeld misschien leeft hij nog over 20 jaar!

Toegevoegd op 29-06-2009 23:27:59
Of misschien heeft het iets te maken met een geloof dat je na je dood nog steeds gestraft word ofzo.

Maar ik denk dat het ook voor de genoegdoening van de mens te maken heeft.

Toegevoegd op 29-06-2009 23:29:43
Of het word puur letterlijk bedoeld alles wat je hebt begaan plus die straffen die er bij horen kom je op een bepaalde aantal jaren uit. Dus die man met de 10000 jaar moet wel heel veel hebben begaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij is op meerdere feiten/ strafbare zaken veroordeeld dat alles bij elkaar opgeteld is het in totaal 150 jaar.

Toegevoegd op 29-06-2009 23:38:01
de zin zal wel iets van genoegdoening zijn onder de slachtoffers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het principe van de USA: Hoge straffen. Voor 'kleine misdaden': zoals bijvoorbeeld een overval op een winkel, krijg je in Amerika 5 jaar(in Nederland bijvoorbeeld 18 maanden). Op die manier willen ze mensen afschrikken om ernstige misdaden te begaan. Daarnaast is levenslang vaak niet levenslang, maar mag je na 12/15/18/20 etc vaak vrij vanwege goed gedrag.
Daarnaast is het (wat iemand anders ook al zei) een optelsom, dat kan in Nederland ook, maar alleen in verschillende zaken(geloof ik). Niet in 1 zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij het horen van dit soort straffen altijd het idee dat ze je eerst laten overlijden in je cel om je vervolgens nog een aantal jaren daar te laten gezien de hoogte van je straf. Dit is echter onpraktisch vermoed ik.

Voorzover ik weet is het inderdaad zo dat er meerdere redenen voor dit soort straffen zijn

Het psychologische effect, met name op de samenleving waaruit de kiezers van de rechters voortkomen, die kiezers moeten natuurlijk wel de indruk hebben dat die rechters ook iets doen willen ze nogmaals op deze mensen stemmen.

Het komt inderdaad ook in de States nog wel eens voor dat je vervroegd vrij kunt komen, al dan niet volgens het parole systeem, meestal is dat na een bepaalde minimumperiode die je vast hebt gezeten. Ik denk dat ze in sommige rechtsgebieden in de USA liever zeggen 150 jaar dan 'life without parole' hoewel dat laatste me ook duidelijk genoeg lijkt, men denkt er daar kennelijk anders over.

Tot slot denk ik dat straffen als 150 jaar erg weinig daadwerkelijk effect hebben. Als de bedoeling afschrikking is dan zal naar mijn mening het effect nul komma nihil zijn, ongeveer net zoiets als de effectiviteit van het afschrikkende effect van de doodstraf. Laten we wel wezen, er zal een enkeling zijn die zich nog een keer bedenkt voordat hij iets gaat doen waarvoor hij de doodstraf krijgen kan, maar de meeste mensen die daarvoor in aanmerking komen zien zichzelf echt niet als slecht of als misdadiger, die mensen schrik je dus echt niet af met een potentiële doodstraf of met 150 jaar gevangeniststraf.

Toegevoegd na 6 dagen:
Nog een late aanvulling.

Op gelinkte website lees ik:
_______________________________________________
... and mandatorily sentenced to two life sentences, * * *. The jury also found him guilty of second degree murder, * * * and according to the statutory requirement to use their discretion when setting the sentence at not less than ten years, * * * they set his term of imprisonment at 10,000 years...

...The sentence of ten thousand (10,000) years is within the statutory range provided by law at the time of sentencing, is non-capital in nature, and leaves Petitioner eligible for parole...
_______________________________________________

Hij heeft dus twee keer levenslang + 10.000 jaar en is desondanks 'eligible for parole' dus vatbaar voor vervroegde invrijheidsstelling onder het parole systeem.

Ik trek nu het nut van dergelijke straffen dan ook erg in twijfel, afgezien van het psychologische effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zin van deze absuurd lange gevangenisstraffen is de absolute zekerheid van de rechter dat een misdadiger nooit meer terug keert naar de maatschappij...

Op NGC heb je wekelijks zo'n serie over langgestrafde. En daar komen echt mensen voorbij die gewoon een straf hebben die varieerd van 1 tot 18 keer levenslang. Het meest absurde vond ik nog dat een man was veroordeeld tot 3 keer levenslang + 1 jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, +1 jaar.
Ik zou toch echt in hoger beroep gaan om dat ene jaar er af proberen te krijgen..
idd blaggeluk..... ze kunnen daar ook kortingen op hun straf krijgen als ze zich goed gedragen en zo, krijgen ze 2x levenslang ipv 3x. Meestal verdienen ze nog extra straf bij in die kampen omdat je bijna verpolicht ben om je aan te sluiten bij aan 'gang'. Dan mag je karweitjes opknappen, anders knappen ze je ou op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zoiets
voor een "parole hearing" kom je dan ook niet meer in aanmerking nadat je de eerste prik shanked.
" 'Elk jaar straf boven de 25 jaar is symbolisch', gaf rechter Denny Chin toe. Maar juist die symboliek is belangrijk, omdat er geen enkele andere zaak vergelijkbaar is met de fraude van Madoff. Chin benadrukte de duur van de fraude en de omvang uitgedrukt in geld, maar vooral ,,de enorme schending van vertrouwen” was voor hem reden om een voorbeeld te stellen, zei hij."

Uit de NRC van gister. Afschrikwekkend voorbeeld en genoegdoening in de ogen van het publiek dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is alleen in de zaak Madoff, aangezien het een oude zak is. Maar dit is echt niet de enigste reden voor dit soort straffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag ging over Madoff. En als Madoff geen ouwe zak was geweest maar bijvoorbeeld 20 jaar oud, dan was alsnog meer dan de helft van de straf symbolisch geweest.
Amerika wil niet alleen de wereld regeren, maar ook het hiernamaals.
Hiermee geven ze aan dat hij in de hemel eerst zijn resterende straf nog moet uitzitten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zin is het symbolische effect en de zekerheid dat de veroordeelde nooit meer vrij komt. Niet meer en niet minder.