een monarchie kan wel een tirannie zijn maar andersom niet, kan iemand dat verklaren?

of heb ik dit nou omgedraaid? kan iemand het begrip tirannie en monarchie uitleggen en wat het verschil is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Een tiran komt aan de macht door een staatsgreep en is meestal een alleenheerser. Een koning is dat meestal door erfopvolging of hij kan gevraagd worden. Een koning kan wel tiranniek, in de zin van alleenheerser, regeren.
Het omgekeerde bestaat echter ook wel; Napoleon had zichzelf tot keizer gekroond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een monarchie heeft één persoon de macht, namelijk de monarch.
We kennen een absolute monarchie en een constitutionele monarchie (zoals wij die in Nederland hebben). Bij een absolute monarchie is de macht van de monarch onbeperkt en heeft de monarch dus alles voor het zeggen. In een constitutionele monarchie is de macht van de monarch vastgelegd in de grondwet en wordt vaak feitelijk het land bestuurd door volksvertegenwoordigers.
In een absolute monarchie bestaat de kans dat de monarch zijn macht misbruikt, dan is er sprake van tirannie.