Waar kan je een klacht indienen over de gemeente als de aanvraag van een vergunning te lang duurt?

Ik heb 6 weken geleden een aanvraag gedaan. Volgens de site staat hier normaal 3 weken voor. Inmiddels heb ik 4 terugbelnotities achtergelaten en belt de gemeente niet terug. Bij wie of wat kan ik een klacht indienen cq. dit proces alsnog versnellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik weet niet of het bij alle gemeenten het zelfde is, maar de gemeente moet een bevestiging sturen van het ontvangen van je aanvraag, daarna moeten ze binnen een bepaalde termijn een uitslag geven.
Je moet wel kunnen bewijzen dat je de aanvraag gestuurd hebt, dus aangetekend.
Blijft de gemeente in gebreken, dan kunnen ze na het verstrijken van de wettelijke termijn, nooit meer de vergunning weigeren.
Ik zou me dus lekker rustig houden en nog even niets zeggen, maar je moet het wel zeker weten hoe dit in jouw gemeente in elkaar zit.
Via internet moet je daar achter kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

klachten over de gemeente kunnen rechtsstreeks naar de nationale ombudsman,
http://www.nationaleombudsman.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst. Ze hoeven niet binnen 6 weken uitsluitsel te geven of ze akkoord zijn. Ze moeten wel binnen 6 weken bevestigen dat ze je aanvraag hebben ontvangen. Nu je nog niets gehoord hebt kan je beter je nieuwe aanvraag aangetekend naar ze versturen. De werkelijke behandeling kan zelfs wel 1.5 jaar duren. Mocht je er met de gemeente niet uit komen dan kan je de ombudsman inschakelen. Die kan bekijken of je correct geholpen bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen 12 weken moet de aanvraag behandeld zijn. De gemeente is verplicht bij het verstrijken van deze termijn, een melding te doen bij de aanvrager, met het bericht van de verlenging van de aanvraagtermijn.
Je kunt bezwaar maken bij Burgemeester en Wethouders. Dat bezwaar moet binnen zes weken worden behandeld. Ik zou het bezwaar aangetekend versturen.

De termijnen die voor zaken staan, zijn te vinden in de Uitvoeringsregelingen die per onderwerp voor de gemeente zijn vastgesteld. Die moet je op internet voor je gemeente kunnen vinden. Meestal is het zes weken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, het gaat waarschijnlijk niet om een bouwvergunning. Termijnoverschrijding mag nooit zondermeer. Dus wel bezwaar indienen bij B&W.