Hoeveel Boerka's zijn er in totaal?

Deze vraag stel ik nav het volgende nieuwsartikel :

PARIJS - De Tweede Kamer in Frankrijk gaat onderzoeken hoeveel vrouwen een boerka dragen.

Het besluit komt een dag nadat president Nicolas Sarkozy had gezegd dat het allesverhullende gewaad niet welkom is in Frankrijk, omdat het ''geen religieus symbool is'' maar een symbool van onderdrukking van de vrouw.

''We kunnen niet accepteren dat vrouwen in ons land gevangenen achter netten zijn, die niet aan het maatschappelijk leven kunnen deelnemen en wie de identiteit ontnomen wordt'', zei Sarkozy maandag in een toespraak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik woon in één van de vier grote steden. Als ik één vrouw in de maand tegenkom met een boerka (zoals op jouw bijgevoegde foto) is het veel. Meer dan een paar honderd zullen er naar mijn schatting niet zijn.

Vrouwen die kiezen voor een boerka doen dit in negen van de tien gevallen uit eigen vrije wil en overtuiging. Het andere uiterste van vrouwen die ervoor kiezen om halfnaakt te lopen. Dat vind ik persoonlijk één van de mooiste dingen in Nederland. Wil je een boerka dragen, dan kan dat. Kies je voor een punkkapsel en spelden door je oren dan kan dat ook. Laat de mensen maar kijken... lekker boeiend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Juridisch gezien heeft hij daar volstrekt gelijk in. Want één ieder moet zich indien nodig kunnen legitimeren. En dat is erg lastig als je alleen de ogen kan zien...

Maar wat is het begrip van een boerka? Is dat het plaatje, zoals je die hebt toegevoegd. Of is dit het beeld van de Boerka die we uit het straatbeeld van Afghanistan hebben?

Los hiervan kan ik me persoonlijk niet voorstellen waarom een vrouw zich zo ver zou willen bedekken met stof. Dit is hetzelfde als wat 'Hans Teeuwen' in één van zijn theatershows zei: Vraag: Wordt u onderdrukt in uw cultuur? Antwoord: Dat moet ik eerst vragen aan mijn man...

En hoeveel Boerka's er zijn? Ik heb werkelijk geen idee. Maar dit zullen er vele miljoenen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je tóch even een plaatje opzoeken van de boerka's in Afganistan : daar kan je zelfs de ogen niet zien, omdat de hoofdtooi uit één stuk geweven is - er zitten alleen kleine gaatjes in waardoor de vrouwen kunnen uitkijken
Ik heb redelijk recent het getal van pakweg 150 gehoord. In Nederland dan he, maar de bron is mij ontschoten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zullen er niet veel zijn, ik kom ze noooit tegen.
Maar ook: wij vinden het een teken van onderdrukking, maar waarom? Omdat die vrouwen geen naveltruitjes en minirokken dragen? Omdat alleen spijkerbroeken "vrije kleding" zijn? Wat een onzin zeg. Het gaat er primair om dat wij hier geen hoofddoekjes en aanverwante zaken willen zien, en we op deze manier de kop in het zand proberen te steken. Zeg dat dan gewoon eerlijk, en doe niet net alsof die vrouwen 's-morgens net zo lang worden geslagen tot dat ze die burka over hun kop hebben gedaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel minder dan we denken, en zeker vele minder dan de media ons willen doen geloven. In de grote steden zie je nu en dan een klubje Burka's, vreemd genoeg meestal rond de universiteiten, en dat zijn vrijwel zonder uitzondering zeer geëmancipeerde jonge meiden die zich doen voorstaan op hun ' recht' een burka te dragen en met dat rare ding aan wel hun plaats in het openbare leven opeisen. Is hun goed recht, maar dan moeten ze ook de consequenties accepteren.

Uit die koker komt ook bijvoorbeeld de Burkini, een overigens zeer smaakvol badpak dat ik zelf ook graag zou willen dragen (zonder badmuts), maar dat in feite een onzin-kledingstuk is, want een echte burkadraagster gáát niet zwemmen, en 'normale' moslima's (die wel een hoofddoek dragen) zwemmen gewoon in onderbroek en beha als het moet, als er maar geen mannen bij zijn. Geen problemen mee; waren altijd wel gezellige avondjes.

Daarnaast is er wellicht nog een heel klein handjevol oudere dames (meestal import) dat zich in brievenbustenu hult maar zich nauwelijks op straat begeeft en al helemaal niet in het openbare leven. Daar zit natuurlijk meer achter dan een jurk en een muts, en eigenlijk zou onze focus daar moeten liggen, maar de aantallen zijn echt heel klein en die generatie vergrijst.

Het is een heel klein minimaal probleem, dat enorm wordt opgeblazen en overtrokken, en daardoor niet alleen groter lijkt dan het is, maar ook groter wórdt - want moslim-meisjes, vooral de 'bekeerde'- zijn ook maar mensen en mogen natuurlijk graag een beetje provoceren. Gewoon een grens trekken, dan gaat de lol er wel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb getallen gehoord van 20 tot 80. Zelf heb ik in Nederland in totaal één vrouw met boerka zien lopen, in Den Haag.

Overigens sta ik vierkant achter de uitspraak van Alexander Pechtold over de Boerka: "Een boerka moet je er niet af trekken, die moet je er af emanciperen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee boerka´s een is een nagenoeg complete lichaamsbedekking, maar voornamelijk het gelaat en een niqaab en dat is een complete lichaamsbedekking...

En een vrouw heeft meerdere boerka´s dus het zijn er al veel meer dan je zo op straat ziet...