Wat is het adres van de regering voor brieven?

Ik wil een brief sturen aan de regering: maar waar moet die heen?

* ik zal even wat specifieker zijn: ik wil graag dat de brief echt een brief op papier is (dus een postadres). IK weet niet precies aan welke persoon ik hem moet richten: het gaat over de politie..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je ook specifieker zijn over waarom je een brief wilt sturen. Je stelde je vraag zo algemeen dat het moeilijk is om er concreet een antwoord op te geven. Gezien de serieuze antwoorden hieronder willen we je best helpen.

Het beste antwoord

Als je werkelijk een brief wil sturen naar de hele regering, dan kan je die sturen aan de Minister-President via dit adres:

Ministerie van Algemene Zaken
Postbus 20001
2500 EA Den Haag

Je kan deze adressering nog uitbreiden door in de tweede regel "Ter attentie van de regering" of "Ter attentie van de Minister-President" of iets vergelijkbaars te vermelden.

Je brief zal echter worden doorgestuurd naar een vakminister, wanneer het onderwerp van je brief specifiek op één vakgebied is gericht en niet op het regeringsbeleid in het algemeen.

Misschien kan je dus je brief beter meteen richten aan die vakminister, als je al weet wie dat is. Die adressen vind je via de website van het kabinet. Deze is al eerder genoemd.

Het beste is je brief naar een postbusnummer te sturen en niet naar een kantooradres.

Toegevoegd op 12-06-2009 22:42:51
Ik zie nu dat je vraag aan de regering over de politie gaat.

De Minister van Binnenlandse Zaken is verantwoordelijk voor de politie. Het postadres daarvan is:

Postadres:
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Postbus 20011
2500 EA Den Haag

Het bezoekadres hiervan is:
Schedeldoekshaven 200
2511 EZ Den Haag

Mevrouw G. (Guusje) ter Horst is de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Toegevoegd op 12-06-2009 22:55:44
Ook voor deze brief geldt dat je de adressering kan uitbreiden. Bijvoorbeeld zo:

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Ter attentie van de Minister mevrouw G. ter Horst
Postbus 20011
2500 EA Den Haag

Via de tweede link bij mijn antwoord vind je overigens ook andere manieren om contact op te nemen met het ministerie. Kan handig zijn voor het vragen van meer informatie.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je de tekst die je bij mijn reactie hebt geplaatst niet voor de volledigheid bij de jouwe zetten? Je hebt dat weer goed verwoord!
Antoni
14 jaar geleden
@som: 1. Dank voor het compliment en het duimpje omhoog! 2. Ik zal mijn reactie op jouw vraag niet in mijn antwoord zetten, want iedere geïnteresseerde lezer vind deze ook wel, als ik dat niet doe. Verder is het echt een reactie op jouw antwoord en niet een antwoord op de gestelde vraag.

Andere antwoorden (2)

Als je het kabinet bedoelt, kun je de adressen via onderstaande website vinden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan aan wie je de brief wilt sturen. "De regering" is veel te algemeen. Zo zitten er mensen in de eerste en tweede kamer. De tweedekamer bevat mensen uit verschillende partijen. Met "de regering" kan je ook de partijen bedoelen die samen de meerderheid hebben t.o.v. de andere partijen, de oppositie. De mensen in de eerste kamer controleren de wetten, regels en afspraken die vooral door mensen in de tweede kamer worden aangedragen.

Als je specifiek aan een partij iets wilt sturen dan zoek je de website op van de partij en zoek je naar het contact adres. Je kunt natuurlijk ook een brief sturen naar de voorzitter van de tweede kamer, maar ik denk niet dat dat effect heeft.

Als je iets specifieker bent kunnen we je misschien beter helpen.

Misschien heb je iets aan onderstaande link om algemene informatie te lezen hoe onze regering werkt en hoe je daar invloed op kunt uitoefenen. Wil je direct contact dan stuur je een berichtje op http://www.tweedekamer.nl/contact/contact/index.jsp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Een aanvulling: De regering bestaat uit de Koning(in) en de ministers. Dit staat vermeld in artikel 42, lid 1 van de Grondwet: "De regering wordt gevormd door de Koning en de ministers." De Eerste en Tweede Kamer controleren de regering. De regering vormt de uitvoerende macht. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_politica . De regering vormt samen met de Eerste en Tweede Kamer de wetgevende macht; de scheiding der machten is niet helemaal volledig in Nederland... Het is dus mogelijk dat de vraagsteller een brief wil sturen naar de Eerste of Tweede Kamer, maar dat blijkt niet uit de vraag.