Is het eerlijk dat er miljonairs/miljardairs bestaan? En moreel aanvaardbaar?

In Nederland is dat nog te begrijpen, hier is iedereen ''verzekerd'' en kan in primaire levensbehoeftes voorzien...Ik vind dan ook NIET dat iemand die veel verdient dat moet delen met mensen die het minimumloon verdienen! Maar als je kijkt naar de wereldsituatie en ziet dat er veel mensen (70/80/90%?) geen eten en schoondrinkwater hebben, geen onderwijs en gezondheidzorg kunnen genieten, is het dan wel acceptabel dat atleten/artiesten/ondernemers (niet eens wetenschappers!) miljoenen per jaar verdienen terwijl miljoenen kinderen geen eten hebben of niet naar school kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat is eerlijk.
Er zijn in Nederland ook drama's.
Zie heel die ouderen die wegkwijnen op hun kamertjes, volgespoten worden met "kalmerende" drugs zodat van opa en oma niets meer blijft dan kamerplantjes waar het "verplegend" personeel omheen kan stoffen zonder lastig gevallen te worden.

Dan heeft een arme mens in Afrika misschien weer een menswaardiger leven, ook al moet hij 4 kilometer lopen voor drinkwater.

En over het geld. Verschillen zijn er altijd geweest.
Mensen die rijk zijn die zijn dat niet voor niets. Of je ze hun rijkdom dan moet afnemen omdat er anderen minder hebben.... tsja.
Misschien moet je je afvragen waarom de extreem rijke sporters uit arme landen hun rijkdom niet willen delen met hun arme landgenoten en zich uitgebreid laten feteren in dure hotels etc.
Dat is schaamteloos.
Ik voel me absoluut niet verantwoordelijk voor de armoede in bijv. Afrika. Daar is het altijd een puinhoop geweest en dat kan onze maatschappij niet verweten worden. Zie het geld dat er jaarlijks heen gaat. Met totaal nul niks noppes resultaat behalve dikke zwarte "leiders" in nieuwe dikke zwarte Mercedessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow! Fel en "to the point". +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland leven veel mensen als bejaarde misschien als kasplantje, maar hebben ze tot die tijd wel een goed leven gehad; in Afrika overlijden de meeste mensen láng voor die tijd, waarvan een veel te grote groep al als kind. Die kilometers lopen voor water zijn echt niet het grootste probleem. Mensen zijn lang niet altijd rijk doordat ze hard gewerkt hebben of veel talent hebben, bijna alle Nederlanders zijn rijk, als je alle mensen op aarde met elkaar vergelijkt zijn wij bijna allemaal een soort miljonairs. En niet doordat we zo hard gewerkt hebben, maar doordat we het geluk hebben híer geboren te zijn.
En als er een ramp is, geven Nederlanders geld, en zijn we trots op hoeveel miljoenen we wel niet weggeven, terwijl we in feite dan minder dan 10 euro per persoon geven. De gemiddelde Nederlander besteedt véél meer dan die 10 euro aan luxe, zoals uitgaan, drank, nieuwe kleding etc.; dus waar we nou zo trots op zijn, ontgaat mij volkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fynnya, dus voedselbanken zijn een teken van rijkdom? Als je nu eens objectief kijkt naar bijv. Afrika, er wordt al meer dan een halve eeuw enorme bergen hulp naar toe gebracht en nog komt het niet van de grond. Zou het misschien te maken hebben met een andere mentaliteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fynnya, ben je nu zo naïef dat je geloofd dat het in Afrika beter zal gaan als Nederlanders 100 Euro pp gaan geven???????
Kijk nou eens hoeveel geld erheen gaat. Ongeacht hoeveel dit is per Nederlands hoofd.
Het haalt niets uit. Als mensen het niet willen, kunnen dan verandert er niets.
Onze welvaart is er niet gekomen omdat de Europeaan in een hangmat lag te pitten. De Spanjaarden hebben bij dik 40 graden de mooiste gebouwen gezet. In Afrika stikt het van de grondstoffen en verder dan een lemen hut zijn de meeste nooit gekomen.
Het zit er in of het zit er niet in. Klaar.
Meer geld betekent meer dikke Mercedessen en meer corrupte.
Laat ze maar eens op hun eigen benen staan.
Ze knikkeren de blanke boeren uit Afrikaanse landen en vervolgens storten economieën helemaal in tot onder nul.
Maar toch de " blanken" de schuld geven nietwaar?
Dat is waar mensen zoals jij aan leiden, een soort van misplaatst zelfopgelegd schuldgevoel.

Andere antwoorden (4)

Misschien is het juist goed dat er mensen zijn die extreem veel geld verdienen. Ze kunnen het dan ook weer weggeven aan arme mensen.

Bill Gates en Warren Buffet, twee van de allerrijkste mensen ter wereld, hebben vorig jaar Giving Pledge opgericht. Ze proberen andere miljardairs over te halen om minstens de helft van hun vermogen aan liefdadige doelen te geven, bij leven of dood. Zelf doen Gates en Buffet dat ook.

Inmiddels hebben zich al tientallen miljardairs aangemeld - waaronder Facebook-eigenaar Mark Zuckerberg. In totaal gaat het om honderden miljarden dollars.

Toegevoegd na 2 minuten:
Buffett is met twee t's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom het maatschappelijk onaanvaardbaar zou zijn. Ze hebben veel en geven veel weg, dus begrijp het probleem niet helemaal.

Maar ik begrijp dat jij er op tegen bent en het wel onverantwoord vindt dus dan heb waarschijnlijk ook een oplossing. En die zou ik heel graag weten. (mag ook in PB hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als iemand veel heeft, maar niets weggeeft. Is het dan wel aanvaardbaar?
juist bij atleten, artiesten en ondernemers is er een vrij direct verband tussen wat ze verdienen en hoe goed en bijzonder ze zijn.

Voorbeeld: Als ik naar een goede cabaretier ga, dan heb ik daar de prijs van een kaartje voor over en als veel mensen dat doen omdat ze hem goed vinden, dan verdient hij gewoon veel.

Bij allerlei andere banen, is het wel iets moeilijker te betalen, hoewel werknemers natuurlijk weggaan als ze elders meer kunnen verdienen.

Maar of een directeur of een staatshoofd in een Afrikaans land zijn geld waard is? Soms wel, maar de kans op zelfverrijking is aanwezig.

En waar je heel grote vraagtekens bij kunt zetten zijn profvoetballers met een groot salaris, die spelen bij een club die met subsidie of noodhulp van een gemeente (belastinggeld) moet worden gered van faillissement.

Toegevoegd na 59 seconden:
betalen = bepalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Er moeten bazen zijn en knechten ; een maatschappij waarin iedereen gelijk is en iedereen gelijk beloond wordt, werkt niet met mensen. Van elke euro van een miljardair vloeit zeker 90 %weer rechtstreeks terug de economie in, en vele andere mensen eten van datzelfde bord (personeel bijvoorbeeld, en de handel niet te vergeten).

Natuurlijk zit er wel eens iets scheef, met mensen die veel te veel en veel te weinig verdienen. Maar over het algemeen krijgt iedereen (in Nederland) redelijk loon naar werken, en liggen de salarissen nergens ZO dicht bij elkaar als juist in Nederland. Meer dan driekwart van de mensen verdient rond modaal, en slechts een paar procent zit daar echt signifikant boven. Sporters, artiesten en ondernemers vormen een vrij aparte groep, omdat juist daar de inkomensverschillen enorm kunnen zijn, afhankelijk van de vraag / marktwerking.

In de door jou genoemde derdewereldlanden zijn de inkomensverschillen vaak vele malen groter, met corruptie als grootste veroorzaker. En het is vaak juist het geld van rijke mensen waar de meeste goede doelen op draaien, die echt iets proberen te veranderen in die situaties.

Het communisme is een loffelijk streven, op papier, maar in de praktijk is meermalen bewezen dat het met mensen zo niet werkt. Lees om te beginnen maar eens het boek 'Animal Farm' van George Orwell ; verplichte kost voor iedereen met nog simpele idealen, waarvan we allang weten dat ze niet te verwezenlijken zijn.