Heb je als nederlands remigrant uit duitsland recht op enige vergoedingen mbt tot een overbruggingsuitkering?

http://www.st-ab.nl/normremi.htm

Volgens deze website namelijk wel,maar ik kan er niet goed wijs uit worden of sommige tabellen en bepalingen nou alleen voor remigranten buiten nederland zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas gaat deze regeling alleen op voor NIET Nederlanders die terugkeren naar hun thuisland nadat ze in Nederland hebben gewoond. Kijk op www.newtoholland.nl daar staat infromatie hoe je het traject anders aan kan pakken. Of op www.ikkeerterug.nl
Helaas geen subsidies of onkosten vergoeding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, wat een mooie site heb je opgezet! Ben jij dat zelf? Daar zouden wij 9 jaar geleden veel aan gehad hebben.... Hier 'n linkje naar een vragenstelster die pas aangaf dat ze informatie zocht over de terugkeer van Ierland naar NL, misschien kun je haar een pb'tje sturen?
http://www.goeievraag.nl/profiel/esmeusiahon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel, dank je voor het compliment! Ik ben nog niet helemaal thuis op de Goeie vraag site dus het kostte me wat moeite om je te beantwoorden. Ik zal eens op zoek gaan naar de andere vraag en antwoord geven.
Hartelijke groet.

Andere antwoorden (2)

Nee, de remigratievergoedingen gelden alleen voor mensen die UIT Nederland terug naar hun moederland vertrekken. Nederland staat NIET in de kolom "bij remigratie naar". Als terugkerende Nederlander heb je nergens recht op.

Als je vanuit Duitsland terug naar Nederland komt, zou je kunnen kijken of de Duitse overheid ook een remigratievergoeding biedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tabel die je hebt gevonden spreekt van de bedragen die Nederland uitkeert wanneer iemand woonachtig in Nederland terugkeert naar zijn of haar oorspronkelijke thuisland. Soort van oprotpremies dus eigenlijk, met een mooi woord.

Wanneer je vanuit het buitenland terugkeert naar Nederland, zijn daar in elk geval binnen Nederland geen mogelijkheden voor (en naar mijn beste weten binnen Duitsland ook niet).

Wel kun je als je je Duitse huis nog moet verkopen en in Nederland alvast een huis wilt kopen met e bank praten over een overbrugginskrediet, maar daar geldt meer nog dan binnen Nederland : bezint eer ge begint. En dat is geen vergoeding, alleen een manier om twee huizen te kunne betalen voor een korte periode, waarbij je de dubbele lasten over een lange periode uitsmeert als het ware.

De Duitse huizenmarkt zit heel anders in elkaar dan de Nederlandse, waardestijging is er veel minder dan wij gewend zijn, en de huizen staan veel langer te koop omdat mensen relatief later en minder huizen kopen. Er zijn dus veel minder 'verhuisbewegingen', die de woningmarkt veel stugger maken.
Zeker een door een Nederlander gebouwd huis is vaak voor Duitse begrippen veel te duur, en zul je weer kwijt moeten zien te raken aan een andere Nederlander. Dat kan een zeer langdurige zaak zijn ; een Duits huis koop je eigenlijk bijna voor het leven.

Googelen op Rückkehrgezetz en Remigration, levert uitsluitend informatie op over de Nederlandse situatie voor Duitsers die van hier terug willen naar Duitsland. Over de omgekeerde situatie is niets te vinden. In geen enkele andere taal ook trouwens. Vermoedelijk is het geld meegeven bij vertrek een typisch Nederlands verschijnsel.