het alleenrecht op het toepassen van geweld.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik maar denken dat het een bordspel is waarbij je wat actiever bent met het uiten van je frustraties als iemand net niet op je straat komt.
zondag
13 jaar geleden
Hoe kan geweld gebruiken een recht zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de overheid zichzelf een dergelijk recht toeëigent wordt gesproken van het geweldsmonopolie Zondag.
zondag
13 jaar geleden
Als ik als enige de kans heb/krijg om mijn pestende buurman een klap voor zijn kop te geven heb ik ook een geweldsmonopolie en dat is géén recht. (Gelukkig heb ik geen pestende buurman).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de ogen van de overheid heb je dan geweld gepleegd zonder daartoe gerechtigd te zijn en de overheid heeft in allerlei wetgeving vastgelegd dat ze dat zelf alleen mogen doen, vandaar het woord recht dat hier genoemd wordt.
zondag
13 jaar geleden
Ahhh, bedoel je het zó! Ben een beetje traag van begrip vandaag. Probeer een gebruiksvoorwerp dat in onderdelen is aangeleverd in elkaar te zetten en dat lukt ook al niet :( . Oké, nu ben ik het met je eens.

Andere antwoorden (3)

Dat je als enige de kans hebt of krijgt geweld uit te oefenen.
13 jaar geleden
Een monopolie is een alleen-recht. Geweldsmonopolie betekent dan het alleen-recht hebben om geweld uit te oefenen. Onze overheid heeft zo'n geweldsmonopolie. Het is de burgers in principe niet toegestaan geweld te gebruiken. Dat is voorbehouden aan de overheid.
Wil een burger een andere burger dwingen om een verplichting na te komen, dan moet hij dat via het civiele recht afdwingen. Na een gerechtelijke uitspraak kan de overheid naleving van de uitstpraak afdwingen, desnoods met geweld (inzet politie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een monopolie (alleenrecht) op het gebruik van geweld is volgens de Duitse socioloog Max Weber een van de definiërende kenmerken van een soevereine staat. Staten verbieden in principe het gebruik van geweld door hun burgers en ingezetenen, en plaatsen het recht om geweld toe te passen bij instituten als de politie en de krijgsmacht, om de orde te handhaven. Het vermogen om dit monopolie te handhaven is een belangrijke maat voor de stabiliteit van een staat.