Hoe zit een berekening van bezuinigingen in elkaar? (zie uitleg)

"Het kabinet wil met de btw-verhoging op de kunsten in totaal 90 miljoen euro ophalen. Ongeveer 48 miljoen komt uit de verhoging van de btw op toegangskaartjes voor concerten, theater, toneel, ballet en andere podiumkunsten. Nog eens 42 miljoen komt uit een btw-verhoging op kunstvoorwerpen." (nu.nl)

Wat ik mij nu afvraag is of ze die inkomsten zien als (zoveel bezoeker) x (Extra inkomsten btw)

Ik kan me voorstellen dat als kaartjes een stuk duurder worden, er ook veel minder kaartjes verkocht worden, waardoor er misschien uiteindelijk niet meer aan btw wordt binnengehaald.

Dit geld ook voor de verhoging van collegegeld. Blijven er studenten over die die extra 3000 euro betalen en dus extra geld binnenhalen? Of gaan er dan veel minder mensen studeren waardoor er sowieso minder collegegeld binnenkomt.

Dus mijn vraag is: rekenen ze zichzelf rijk met een berekening die in de praktijk niet zal voorkomen? (dus veel minder bezoekers en dus ook minder BTW)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De rekenkamer rekent dit soort voorstellen door. Er wordt rekening gehouden met eventueel vernaderend uitgaven patroon.
Wat betreft college geld....er zullen meer studenten weigeren te betalen dan nu en genoegen gaan nemen met een bachelor. Mogelijk zullen enkelingen van bedrijven een vergoeding kunnen krijgen.
Echter. minder studenten betekent ook lagere kosten voor de universiteit.

Misschien kan een enkeling ook nog elders een master doen, in een "goedkoper" land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij het maken van deze berekening is wel degelijk rekening gehouden met een lichte terugloop in het bezoekers aantal. exacte berekeningen zijn natuurlijk nooit te geven die hebben met meerdere factoren te maken zoals de ontwikkeling van de economie de komende jaren. maar dat zal je altijd houden ook bij welke verhoging dan ook. Persoonlijk denk ik niet dat bezoekersaantallen in theater popconcerten ed. nu echt terug zullen lopen. Als jij ergens graag heen wil en een kaartje kost 30 Euro of straks 36 Euro je gaat er toch wel heen. Mijn conclusie is dus dat ze zich niet rijker rekenen dan de realiteit zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kunst wordt vaak (bijna altijd) in engeland gekocht waar de btw gewoon laag blijft, daar zal de overheid dus niet echt veel aan verdienen