Wat kunnen andere oorzaken zijn aan de crisis?

boS en balkenendE zijn tot de briljante conclusie gekomen, om hun meningsverschil bij te leggen, dat de crisis is veroorzaakt door: systeem ÉN menselijk falen. Is er dan nog een mogelijke andere oorzaak?

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/22/0529_0800_bos_en_balk_sussen_kredietcrisis_ruzie.xml

" http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/22/0529_0800_bos_en_balk_sussen_kredietcrisis_ruzie.xml "

Klikbaar?.. hellup!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk niet. Wat een open deur.
En het systeem is ook nog eens bedacht door falende mensen :)
Maar wat wil je, die twee *moeten* één front vormen in deze moeilijke tijden. Dan krijg je dit...
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De oorzaak ligt volgens mij in de combinatie van die twee. In elke situatie kunnen er menselijke fouten voorkomen, dat gebeurt vroeger of later altijd. Het systeem is er voor om dit zo veel mogelijk op te vangen en te voorkomen. Dit systeem is afgebrokkeld en zat niet goed meer in elkaar, dus toen het menselijk falen weer begon stortte het in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het binnen het huidige systeem niet anders mogelijk is dat we af en toe een crisis hebben. Net zoals we dan vanzelf ook weer een omhoogaande beweging krijgen. Als we dit soort crisissen willen vermijden dan moeten we denk ik ons systeem veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als met menselijk falen overmoed , hebzucht of greediness bedoeld wordt door het financiële wereldje, dan akkoord. Het systeem is wel uitgedokterd door mensen , aldus is de primaire oorzaak telkens de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben en blijf van mening 'dat geld moet rollen'...

Als ik zie dat in tijden van een lichte economische crisis de burger massal geld gaat sparen. (En dan praat je over 10 miljard in het eerste kwartaal 2009) Dat dit absoluut niet ten goede komt om de gevolgen van de economische crisis een halt toe te roepen. Er is nog steeds geen reden geweest dat dit noodzakelijk is. Maar nu door dit voor de economie falende spaargedrag heeft geleid tot een krimp van ruim 4% wijst iedereen naar Den Haag. Terwijl ze eerst eens naar zichzelf moeten kijken...

De gevolgen van dit spaargedrag is dat de winkeliers hier het meeste onder lijden. En dit alleen omdat de burger van mening is dat zij minder te besteden heeft in tegenstrijd met de feiten. De koopkracht is samen met de lonen harder gestegen dan de inflatie. En nu word er ineens de nadruk gelegd op het feit dat bedrijven failliet gaan. Er gaan ook zonder de crisis bedrijven failliet...

In mijn visie is in onze huidige economische crisis de consument de belangrijkste factor...

Want wie is er per 01-01-2009 daatwerkelijk in inkomen achteruit gegaan? TNT even uitgesloten. Want die zijn al jaren bezig de lonen omlaag te krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben en blijf van mening ‘dat geld moet rollen’ = is ook mijn mening. Hiermee bedoel ik dat "virtueel" geld geen kans had moeten krijgen en er zo geen verzonnen geld op de markt had kunnen komen.