Er zijn vele instanties. Bijvoorbeeld het leger des heils en de voedselbank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.legerdesheils.nl/
sociale dienst kunnen wijzen op speciale voorzieningen
Verder voor kinderen stichting Leergeld

Toegevoegd na 22 uur:
Via bijgevoegde site kun je ook al veel te weten komen over voorzieningen, helaas doen alle gemeentes nog niet mee aan die site
13 jaar geleden
Armoede is een relatief begrip. Iemand die in ons land doorgaat voor de armste, wordt in Verweggistan vaak gezien als welvarend: stromend water, onderdak, (bijna) gratis mogelijkheden voor kleding, uitkering, voedselbank enzovoort.
Niet voor niets is Nederland zo aantrekkelijk voor mensen die in eigen land nog nooit gehoord hebben van dergelijke voorzieningen.
Het antwoord is hier eigenlijk al mee gegeven. We hebben best goede voorzieningen. Mensen kunnen overleven.
Waren ze in Nederland ook maar zo gezegend met een goede en menswaardige opvang voor psychiatrische probleemgevallen. De hulpverlening binnen dat gebied is in Nederland zo erbarmelijk bureaucratisch, gevoelloos en stoelgericht in plaats van doelgericht, dat we echt kunnen stellen dat het hier heel wat beter met de welvaart, dan met welzijn gaat. Binnen de psychiatrie is het maar een zeer kleine , selecte groep die er 'wel' bij vaart. Helaas zijn dat niet de patienten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die in nederland in relatieve psychische, sociale of financiële armoede leven zijn helaas te vaak op particuliere initiatieven aangewezen. Je bent (m.i.) te vaak afhankelijk van de mensen in je omgeving die je geuite nood signaleren en/of willen horen én de persoon of personen die je treft als je een beroep doet op de hiertoe aangewezen instanties. Dit met name bij minder mondige of afhankelijke personen.
Neemt niet weg dat we het er wereldwijd nog niet zo slecht vanaf komen, ook al lijkt de ongelijkheid en het individualisme te groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eden belangrijke oorzaak van de misstanden is vaak het gekwaak van mensen , die zeggen 'we hebben het zo goed in Nederland, een van de rijkste landen ter wereld, met het beste onderwijs en de beste medische zorg'
Dit soort oogkleppen zorgt ervoor dat we als zwijnen zwelgen in ons vuil en de problemen niet zien of onder het karpet swaffelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe jij 'armoede' definieert, en het maakt heel veel verschil of het gaat om 'armoede' als in een laag inkomen en hoge lasten, of 'armoede' als in op straat leven.

Voor de eerste groep is er bijvoorbeeld bijstand; na x jaren bijstand (beperkte) hulp bij vervangen van bijvoorbeeld een kapotte wasmachine; na x jaren ook een langdurigheidstoeslag omdat na x jaar de rek er echt wel uit is; huur- en zorgtoeslag (en kinder- of ouderentoeslag indien van toepassing); kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelasting; in sommige gemeentes een speciale pas waarmee je korting krijgt op allerlei dingen en bijvoorbeeld op bepaalde dagen gratis naar sommige musea kunt; gratis sport voor kinderen; de voedselbank; soms mogelijkheden om goedkoop te eten in buurthuizen en dergelijke.
De pest is dat mensen vaak nauwelijks weten welke mogelijkheden er allemaal zijn en dat instanties jammerlijk falen in het bekendmaken van die mogelijkheden. Ook willen mensen er soms geen gebruik van maken omdat ze zich schamen voor hun armoede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad voedselbanken. hoewel dit voedsel wel vaak over datum is en vaak voor een groot deel bestaat uit snoepgoed wat over is van de feestdagen. (veel pepernoten, chocoladeletters en dergelijke)

Het leger des heils voor dak en thuislozen.

Bij de sociale dienst kun je een uitkering aanvragen, bijzondere bijstand voor duurzame gebruiksgoederen en eventueel woninginrichting.

In bepaalde gevallen kun je urgentie aanvragen om met spoed een huis te krijgen.

Waterschapbelasting en gemeentelijke belasting kun je kwijtschelding voor krijgen als je inkomen al 5 jaar onder het minimum is.

langdurigheidstoeslag (365 euro per jaar) kun je aanvragen bij de sociale dienst als je al 5 jaar op minimum inkomen zit.

Het GKB (gemeentelijke krediet bank) kan je schulden sarneren wanneer je niet meer in staat bent dit zelf op te lossen.

Soms geeft de gemeente een extra van 200 euro of 250 euro voor chronisch zieken. (afhankelijk van het gemeentebudget)

Voor ouders met schoolgaande kinderen is er een pc regeling (gratis pc en gratis internet)

ook is er een subsidie voor kinderen onder de 18 om te sporten wanneer de ouders in de bijstand zitten.

Dit was het wel zo'n beetje.

Hoewel dit een welkome aanvulling is zal het de armoede niet structureel oplossen.