Waarom zou Turkijen al dan niet lid moeten/mogen worden van de EU, Gegeven dat ze aan alle objectieve eisen zouden voldoen.

Bedenk dat volgens de Amerikanen Nederland een land is waar mensen klompen dragen, aan drugs verslaafd zijn, alle oude en zieke mensen worden afgemaakt, iedereen homo en/of communistisch is. Bedenk ook wat de 'gemiddelde Nederlander' denkt over Amerikanen.

De islam kan op zich geen belemmering zijn, want vooral historisch gezien is de Islam een tolerante godsdienst . Denk op de iets langere termijn.

Wat ik mij vooral afvroeg: is de europeaan wel dynamisch genoeg om nog 100 jaar verder te kunnen bestaan. Zonder dynamiek zakt Europa weg in het moeras van de vergetelheid.

Ten tweede valt mij op dat weinig mensen beseffen, dat onze eigen cultuur belangrijke impulsen heeft gekregen vanuit de Anatolia. Daar begon de beschaving 5000 jaar geleden en had men 3500 jaar geleden al wetboeken.

Weinig mensen weten kennelijk, dat Europa ophoudt bij de Caucasus ( bergrug). Daar begint Azie. De naam Klein-Azie is een verbastering van de Griekse naam voor het gebied en heeft niets uit te staan met Azie als werelddeel.

Grappig is ook, dat zoveel mensen alleen maar kijken naar de economische voordelen op korte termijn. Uiteindelijk zou je toch als doel moeten stellen, dat de wereld als geheel een systeem wordt.

Natuurlijk zijn er nog problemen, waarbij de Cypruskwestie er slechts een van is. Maar bedenk dat wij Nederlanders niet zo lang geleden, maar wel kort nadat wij van het schrikbewind van de Duitse Bezetting waren bevrijd, mensen te onderwerpen die voor hun vrijheid opkwamen. Wij zonden legers naar Indonesia om dat land te onderwerpen en tussendoor onze vlag te bezoedelen met het plegen van oorlogsmisdaden.

De indonesiers zijn heel wat vergevingsgezinder naar ons toe, dan wij naar anderen zijn. Dat lijkt allemaal op de USA die anderen de democratie en vrijheid willen leren (desnoods met geweld) maar zelfs nauwelijks de rassenscheiding hebben beeindigd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal korte termijn. In de geschiedenis van wat wij nu Europa noemen is erg kort in vergelijking met de geschiedenis van dat grondgebied.
Wat is het werelddeel Azie precies? In jouw gedachte is dat vanaf de Bosporus. Tot 1500 zou niemand dat beweren. De Eropese geschiedenis gaat terug tot 3000 BC

Het beste antwoord

Als ze aan alle eisen voldoen is er geen enkel bezwaar.

Juist een goede brugfunctie naar het Midden Oosten en de islam.

En hoe groter een economisch samenwerkend gebied, hoe meer waarde er ontstaat voor ons allen.
En we hebben het dan zo druk met economie, dat we dan vergeten om oorlog te voeren. Zoals de hele geschiedenis van de EEG/EG/EU al meer dan bewijst.

En: 'Its better to have them in pissing out, then having them out pissing in'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is al een keer gesteld.
Maar Turkije moet lid worden omdat het een goede link is naar het midden oosten. En dus naar wereld vrede. En in iedergeval de band tussen moslims en het westen versterkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat Turkije niet bij de EU moet omdat:

Het voor 96% in het continent Azië ligt...
De scheiding tussen kerk en staat met de dag minder word...
De doodstraf nog steeds gehanteerd word...
De mensenrechten onder de maat zijn...

En verder zullen er nog wel één aantal redenen te bedenken zijn, waarom Turkije niet bij de EU moet. En verder vind ik dat de EU al veel te groot is en een club ambtenaren die te veel gebruik maken van een VETO-recht. Hierdoor worden landen benadeeld, omdat een ander land er maar voor moet bloeden. Gewoon terug naar de oorspronkelijke EEG lijkt me een stuk beter voor de wereldeconomie...

En een genand detail. Wij betalen allemaal 2 euro per maand, om landen uit het voormalige oostblok economisch vooruit te helpen. En dit terwijl diezelfde voormalige oostblok landen over Wouter Bos heen vallen als een ABN-AMRO van een dramatisch faillissement van Fortis gered wordt...

Turkije moet gewoon een strategisch gelegen NATO land blijven en niet toe willen treden tot één continent, waar maar een heel klein deel in ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doodstraf hebben ze al een tijdje geleden afgeschaft in Turkije, juist omdat dit een eis is om toe te kunnen treden tot de EU. Ze moeten juist bij de EU om dit soort dingen (wereldwijd) te stimuleren. En dat ze een zelfstandig land blijven is onmogelijk, daar zijn ze te klein voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En oja, de afstand van Zweden naar Spanje is ongeveer 1000 kilometer verder als van Nederland naar Turkije.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yeah sure... Vandaar dat de afstand van Maastricht naar de Spaanse grens al meer dan 1000 km is... Bijna 1 rechte weg van Maastricht naar Marsaille is al 915 km... Zoals gebruikelijk vertel je onzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen commentaar op de doodstraf?
En ga het toch lekker na meten. En lees even mn reactie bij sgrijvvaud.
Wel mooi, gister met al dat gedoe over respect en vragen afzeiken etc. Nu was ik in mijn antwoord 100% serieus en respectvol, heb alles onderbouwt. En dan kom jij met zo'n reactie. Je laat jezelf wel zien zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afstand Maastricht - Marseille weet ik zeker, omdat ik die een paar keer per jaar rij. Verder deel ik niet het feit dat Turkije de doodstraf heeft afgeschaft. En daarbij spreek je jezelf in één zin drie keer tegen... Dus wat verwacht je dan? Dat ik mijn reactie begin met weledelgestrenge deboender? Terwijl wat je als reactie gegeven heb onzin is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er mis met jouw? Feit 1: Turkije heeft de doodstraf officieel afgeschaft.
Feit 2: De afstand van west NL tot west-Turkije is minder als van zuid-Zweden naar noord-Spanje. Heel erg leuk dat je de afstand naar marseille weet, zie niet wat hier relevant aan is. Je kan zo de kaart erbij pakken en de afstanden opmeten lieve schat. Verder is dit nou net waarom ik altijd zo synisch reageer. Omdat de meeste niet even de moeite nemen een afstand op te meten, of even op te zoeken of de doodstraf afgeschaft is. DIT ZIJN GEWOON VASTSTAANDE FEITEN. Waar ik je op wijs omdat dit twee belangrijke punten zijn waar jij een oordeel over velt. Terwijl je informatie gewoon niet klopt. Zie link http://archief.nrc.nl/index.php/2002/Augustus/3/Voorpagina/1/Parlement+Turkije+schaft+doodstraf+af http://www98.wolframalpha.com/input/?i=distance+zweden+spain http://www98.wolframalpha.com/input/?i=distance+Holland+Turkije
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs hiermee verander je mijn standpunt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha oké succes ermee. Probeer in het vervolg wat duidelijk aan te geven dat het jouw MENING is dat de doodstraf nog bestaat. Oké maakt het makkelijker voor iedereen. En dat het jouw MENING is dat Turkije veeeeeel verder weg ligt als de afstand tussen Zweden en Spanje. Maarja zoals ik al zei, hoe wil je ooit serieus genomen worden als je je zo gedraagd? Je mag best een bepaalde mening hebben, maar sommige feiten kun je niet ontkennen Zoals bovenstaande 2. Maar ik wens je veel plezier met je foute standpunt.
Allereest, het is Turkije geen Turkijen.

Een aantal redenen voor; de Turkse economie is de 17de economie ter wereld en zal waarschijnlijk nog groeien. Daarnaast is het een verbinding tussen oost en west en is daardoor van groot economisch belang. Denk daarbij bijvoorbeeld als verbinding van de olievelden in de Kaukakus. Deze lopen nu door Rusland, die daardoor veel macht heeft. Het is van strategisch belang om daar een bondgenoot te hebben. Daarnaast verwacht men dat als Turkije bij de EU komt dat zij zich verder zullen ontwikkelen en als voorbeeld zullen dienen voor de regio. Bijvoorbeeld op het gebied van politiek, mensenrechten en minderheden. Daarnaast heeft Turkije zich historisch gezien altijd gericht op het Westen, denk aan Ataturk.

Dan een aantal redenen tegen; Turkije ligt voor het grootste gedeelte in Azië. Niet alleen qua fysieke afstand is het ver weg, maar ook qua cultuur. Bijvoorbeeld op het gebied van mensenrechten loopt Turkije achterop. Daarnaast zijn de verschillen in Turkije erg groot. Je 'krijgt' niet alleen Istanbul bij europa maar ook midden en oost Turkije waar mensen onder erbarmelijke omstandigheden wonen. Daarnaast betekend een toetreding van Turkije dat je een hoop problemen in je achtertuin krijgt; Irak en Iran. Daarnaast spelen er een aantal specifieke problemen; de kwestie Cyprus, Armeense genocide en de Koerdische minderheid. En ook christen schijnen het niet altijd even makkelijk te hebben. Daarnaast heeft het leger in Turkije een vrij grote invloed en hebben die het niet echt op democratische regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat Turkije bij de Eu een algemene EU oorlog en het einde van de EU zal worden. In Turkije is bijna iedereen Islamietisch terwijl een groot deel van de Europeanen fel anti-Islamitisch is. Als de hoge heren die sentimenten uit het oog verliest verwacht ik een volklsopstand waarbij alle Islamieten met veel geweld geëlimineerd of weggewerkt zullen worden. Waarschijnlijk zal dat gepaard gaan met een versterking van nationalistische gevoelens en zal ieder land zich vrij vechten uit de EU.

Toetreding van Turkije zal dus volgens mij het startsein geven tot een gruwelijke EU oorlog.

Toegevoegd op 29-05-2009 11:10:40
Ik denk dat anti Islamisten zeker naar de wapens zullen grijpen omdat Turkije dan gelijk het grootste en meest invloedrijke land van Europa wordt. Dat zullen ze nooit dulden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanmorgen stond in de spits voor mij een toevoeging van de reden waarom wij de EU niet toe zouden moeten laten. Wji gaan geld verdienen aan Turkije, waar dat is zo. Dat land teld 71 miljoen moslims waarvan er 3 miljoen naar Nederland komen als ze worden toegelaten. Weet je hoeveel geld ons dat gaat kosten, dat weegt NOOIT op tegen de baten.

Naast dat heeft Turkije het eigen land niet eens onder controle. Goed voorbeeld zijn de koerdische boersoldaten in de bergen van turkije die zijn ingezet om de pkk te bestrijden. Deze boeren worden ingezet omdat de soldaten van turkije weerloos zijn in de bergen tegen de pkk. Deze boeren hebben allemaal wapens gekregen van het leger om de PKK te bestreiden. Er lopen nu honderd duizenden van die boeren rond, waarvan er veel zich schuldig maken aan drugssmokkel, wapenhandel, afpersing. etc.
Probeer al die boersoldaten de wapens maar eens af te nemen, ze hebben hun eigen graf gegraven daar in Turkije.

Ik zeg nee, te grote afwijkende cultuur. En daarnaast teveel moslims en een Pro moslim regering. Dit zal resulteren in de ondergang van europa, dat is zeker. De kans op onderlinge conflicten is HEEL groot in een moslimcultuur. Kijk maar naar Nederland...