Waarom heeft China nou zo'n hekel aan Tibet en de Dalai Lama?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ze hebben er geen hekel aan; ze vinden gewoon dat Tibet van hun is.

Tibet is een opstandige provincie van China, omdat ze die in de jaren 50 hebben ingenomen. De tibetanen voeren sindsdien een strijd tegen de bezetting. De dalai lama is de politieke leider van Tibet. En uiteraard de grootste (politieke) vijand van China in dit conflict.

Tibet is lang een zelfstandige theocratie geweest, waarin de bevolking op schandelijke wijze werd onderdrukt door de religie. In het chinese wereldbeeld was Tibet een deel van het Groot Chinese Rijk, net zoals Hong Kong, Taiwan, en Macao dat is. In de vijftiger jaren hebben zij het land bezet en de Dalai Lama verdreven. De Dalai Lama is geen politiek leider meer van Tibet, hooguit een geestelijk leider in ballingschap. Vraag mij niet om de ratio van het chinese idee over het Groot Chinese Rijk, want dat weet ik niet, dat zal ongetwijfeld ergens vandaan komen uit een ver verleden.

Tibet is lang een zelfstandige theocratie geweest, waarin de bevolking op schandelijke wijze werd onderdrukt door de religie. In het chinese wereldbeeld was en is Tibet een deel van het Groot Chinese Rijk, net zoals Hong Kong, Taiwan, en Macao dat is. In de vijftiger jaren hebben zij het land bezet en de Dalai Lama verdreven. De Dalai Lama is geen politiek leider meer van Tibet, hooguit een geestelijk leider in ballingschap. Vraag mij niet om de ratio van het Chinese idee over het Groot Chinese Rijk, want dat weet ik niet, dat zal ongetwijfeld ergens uit een ver verleden zo zijn gedefinieerd.

Als vorig antwoord + Tibet was al lang een onderhorige (suzereine) staat ten opzichte van China. Als het centrale gezag in China zwak was, dan had Tibet veel vrijheid en als er een sterk centraal gezag was (en dat is nu het geval) dan werd Tibet weer sterk aangestuurd en was er minder vrijheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100