Welke wetten hebben betrekking op de relatieve en absolute bevoegdheid van een rechter in een hoger beroepszaak?

Ik moet voor school een toets maken die ik maandag af moet hebben en daarin staat een vraag waarin ik moet bewijzen aan de hand van een aantal wetten dat de rechter van de desbetreffende casus zowel relatief als absoluut bevoegd is voor deze zaak. Helaas heb ik nogal moeite om daar genoeg wetten over te vinden. Ik heb er maar 3 kunnen vinden die daar betrekking op hebben.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De absolute bevoegdheid (welke rechter is bevoegd) vindt je in de Wet op de Rechterlijke Organisatie in artikel 42-45 (civiele zaken, bestuursrechtelijke zaken, belastingzaken en strafzaken). Voor civiele zaken is daarnaast artikel 93 Wetboek van burgerlijke Rechtsvordering van belang (kantonrechter of de gewone civiele rechter)

De relatieve bevoegdheid (waar de rechter bevoegd is) vindt je in de afzonderlijke wetten. Voor civiele zaken bijvoorbeeld is dit voor de dagvaardingsprocedure geregeld in art. 99 tot 110 en voor verzoekschriftprocedures in art 262 tot 270 Wetboek van burgerlijke Rechtsvordering. Voor het strafrecht is de relatieve bevoegdheid geregeld in art 2 tot 6 Wetboek van Strafvordering.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zag over hoofd dat het om hoger beroep ging. De absolute competentie is dan het gerechtshof volgens art 60 en daarna de Hoge Raad volgens artikel 78 Wet op de Rechterlijke Organisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het Wetboek van Strafvordering en de Wet op de Rechterlijke Organisatie beschrijven de bevoegdheden van rechters en het hele Nederlandse rechtsysteem.

Er zit bijna geen verschil tussen een Rechtbank, Gerechtshof en de Hoge Raad. In eerste instantie worden lichte vergrijpen door het Kantongerecht afgehandeld. Als we het hebben over moord, doodslag en zwaardere misdaden kom je voor de meervoudige kamer, wat ook in de Rechtbank afgehandeld wordt.

Bij hoger beroep ga je een 'stap' omhoog. Dan spreek je over een procureur-generaal, in cassatie en arrest. Maar dit voegt geen extra bevoegdheden aan de rechter toe. Wel kan het zijn dat het OM meer eist en dat de rechter je tot zwaarder veroordeelt.

De Hoge Raad veroordeelt zelf niet, deze doet alleen in cassatiezaken en kijken of de strafvordering goed is verlopen. Zo niet moet de zaak overnieuw of wordt het vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging.

Op wetten.overheid.nl staan (bijna) alle weten die gebruikt worden in het Nederlandse rechtssysteem.

Succes!