Is er een andere manier om Informafica te studeren?

Ik zit nu op havo-5 en ik wil nog naar het vwo gaan, maar ik kan waarschijnlijk geen informatica studeren zonder wiskunde b. Nu is mijn vraag of er een andere manier is om toch informatica te kunnen studeren. Een certficaat wiskunde b halen tijdens het vwo zou dat een goed idee zijn of is het bijvoorbeeld ook mogelijk om informatica op hbo te doen en dan op de uni, maar hoelang zou dat duren? En wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb op dit moment als profiel N&G met natuurkunde en wiskunde A

Toegevoegd na 39 minuten:
Mijn doel is om uiteindelijk op een universiteit informatica te studeren. Is het handiger om tijdens het vwo een deelcertificaat wiskunde b (is dat wel mogelijk als ik dan een wiskunde a heb gehaald op havo ?)haal of via de hbo informatica naar wo informatica doorstroom? Hoeveel jaar kost dat laatste eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor wiskunde doe je nu dan op de havo?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is dan waarschijnlijk Wiskunde A
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik doe wiskunde a nu
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar wil je gaan studeren? Op het HBO heb je geen wiskunde B nodig (wel handig lijkt mij).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil aan een universiteit studeren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan kun je na het behalen van je HAVO VWO gaan doen. Dat is even snel als via het HBO doorstromen met je propedeuse (na 1 of 2 jaar krijg je die) naar de universiteit. Maar als je je propedeuse in 1 keer haalt, is dat dus sneller dan eerst 2 jaar VWO doen na het behalen van je HAVO-diploma.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh dankjewel, maar het probleem is juist dat ik geen wisb dat nodig is om informatica op een universiteit te studeren.

Antwoorden (1)

Mijn zoon heeft ook zijn havo-5 gehaald met het profiel 'natuurkunde en techniek'.
Hij had daarbij wiskunde A omdat hij beter taal dan rekenen kan.
Hij is direct nadat hij zijn diploma had gehaald naar de HBO gegaan om ICT te studeren. Hij werd daar meteen aangenomen omdat hij al een portfolio kon laten zien met wat hij zoal gedaan had en kende op ICT gebied. Hij had al geen zin meer in het VWO maar dit maakt het wel gemakkelijker voor je, als je daar dus wel zin in hebt.

Hij studeert nu 'development' omdat daar zijn ambities liggen. Zit nu in het laatste van de 4 jaren die hij volgen moet. Volgend jaar heeft hij dus zijn diploma als het meezit.
Hij haalde in het eerste studiejaar zijn 'Bachelor' en hiermee kan hij evtl. naar de universiteit om zijn master te halen. Hij heeft echter zulke leuke stageplekken gehad dat hij twijfelt of hij dit nog wil.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet je misschien of er veel wiskunde op daarin voorkomt en wat voor soort wiskunde ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je met Bachelor propedeuse? Want hij volgt nu waarschijnlijk een Bachelor-opleiding (want die duurt 4 jaar).
Een propedeuse kreeg hij dus al in het eerste jaar (die moet in twee jaar gehaald worden).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vooral op de universiteit is het belangrijk om wiskunde B te hebben gevolgd (dat is mamelijk een eis). Als je gelijk vanaf VWO naar dr universiteit gaat.
amc
7 jaar geleden
WDHBGS@; Uiteraard bedoel ik 'propedeuse', ik was een beetje abuis, bedankt voor de correctie!
amc
7 jaar geleden
onesevensix@; informatica is logica, dus wiskunde is onontbeerlijk. Op een universiteit wordt ook met HBO propedeuse 'wiskunde B' op VWO niveau geëist net als Engels op VWO niveau. Heb je geen VWO , dan moet je een toelatingsproef afleggen of het Engels voldoende is. Vaak biedt een HBO ook een wiskunde B cursus aan voor de opleiding begint om aan de toelatingseis te voldoen. Een master Informatica op de technische Universiteit is een zeer wiskundige wetenschappelijke opleiding. Hierin is wiskunde veel belangrijker dan op de HBO. Hierbij zal bij de technische informatica redelijk wat wiskundig inzicht worden verwacht, maar bij Informatica wat minder en bij bedrijfskundige Informatica nog minder. Deze laatste zou echter wel goed met de wiskundige en financiële functies in Excel overweg moeten kunnen.