Moet je na je VMBO diploma meteen doorleren?

Als je je diploma hebt gehaald moet je dan perse door naar HAVO of MBO? Mag je ook een tussenjaar nemen?
Ik zou 17 zijn als ik klaar ben (dit is examenjaar) en stel dat ik het niet haal zou ik 18 zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent leerplichtig tot je je startkwalificatie hebt ( mbo 2 of vwo)
of je nou 17 , 18 , 19, 20 etc bent.
Je moet eerst echt een startkwalificatie hebben.
Daarbij is het heel onverstandig om een tussenjaar te nemen ( spreek uit ervaring).
Het is daarna ontzettend lastig om je weer aan te passen aan het school leven,en om te besluiten wanneer je gaat.

Antwoorden (1)

Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht

VMBO is geen startkwalificatie, dus je bent leerplichtig tot je 18e.
Dus nee, je mag geen tussenjaar nemen, je moet ofwel door naar het MBO of naar HAVO