Waarom leer je het vak Levensbeschouwing?

Op school denkt men wel is: Waarom leren wij dit vak?! Nou is de vraag, wat je er van leert en waarom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boek van Levo op onze school gaat 50% " politiek correct" over de Islam. En voor de rest te diep, te gericht over nog twee andere onderwerpen.
Jammer dat het niet meer onderwerpen belicht. Dat zou het vak veel breder en makkelijker te verteren maken. Geen wonder dat er nauwelijks voldoende gescoord wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt echt aan jullie leraar dan, want bij ons kregen we altijd makkelijk een 7 en als je echt je best deed, een 9 of zelfs een 10. Maar wij hadden ook niet zulke moeilijke onderwerpen herinner ik me...

Antwoorden (5)

Als je leert over de verschillende godsdiensten, leer je tevens de gebruiken van de mensen die die godsdienst aanhangen. Hierdoor kan er meer begrip ontstaan voor je medemens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder mens heeft een levensbeschouwing die godsdienstig of niet-godsdienstig kan zijn.Door deze te bestuderen kan je begrip,empathie of zelf een antwoord op je levensvragen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft iig niet veel nut je leert er dingen die je tog nooit meer gebruikt:p
Dat was bij mij iig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt levensbeschouwing op school met als doel om je wat kennis bij te brengen. De leraar hoopt hiermee te bereiken dat je begrip en respect zult tonen naar je medemensen toe. Tenminste dat waren de woorden die mijn leraar uitsprak tot de klas toen ik zelf nog op school zat en levensbeschouwing kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het vak Levensbeschouwing leer je o.a. nadenken over de zin van het leven, normen en waarden en over de 7 grote wereldgodsdiensten.
Daarmee wordt begrip gekweekt voor medemensen die een andere levensvisie hebben.
Nu lijkt het misschien niet zo zinvol en zelfs saai, maar als je ouder wordt zie je vaak pas het nut en de zin in van schoolvakken, die je vroeger niet aanspraken.
Ik had dat zelf met geschiedenis en natuur- en scheikunde.

Hieronder staat een lezenswaardig stukje over de zin en toepassing van Levensbeschouwing.
In Jip-en Janneketaal!

http://people.zeelandnet.nl/wino/klas%201/brugklas%20A/BMensen%20hebben%20een%20levensbeschouwing2GROOT.htm