wat is/betekent het klaverachtige patroon die je ziet op/in kerken/kathedralen?

ik zie vaak in/op kerken/kathedralen een klaverachtig patroon en vroeg me af wat het eigenlijk echt is.
zie de afbeelding en dan bedoel ik de rand dus niet het glas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het staat inderdaad ook symbool voor het klavertje, en dat komt vanwege de betekenis die de vier blaadjes in zixh dragen volgens oud geloof.

"Klaver vier, geluksbrenger
Een klavertjevier (ook wel klavervier) is een zeldzame mutatie van een klaver die uit vier deelblaadjes bestaat. Het vinden of het krijgen van een klavertjevier wordt sinds de middeleeuwen beschouwd als een geluksbrenger.
Niet enkel de zeldzaamheid, maar ook de vorm die doet denken aan een kruis zorgt ervoor dat het klavertjevier als een geluksbrenger beschouwd wordt. Volgens de legende stelt elk deelblad iets voor: het eerste de hoop, het tweede vertrouwen, het derde liefde en het vierde vanzelfsprekend geluk."

Info uit een powerpoint bestand van de protestantse kerk