wie heeft de Basiliek van Oudenbosch, die tussen 1865 en 1892 werd gebouwd, betaald?

Pastoor Hellemons gaf opdracht om te bouwen, maar hij zal het toch niet zelf betaald hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Op deze site wordt toch wel uitgebreid ingegaan op wat je vraagt, zo lijkt me.

Toegevoegd na 31 minuten:
Het waren voornamelijk giften van kerkgangers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke site, om alles door te lezen

Andere antwoorden (1)

Pastoor Hellemons zal dat zeker niet zelf betaald hebben.
Maar wie dan wel, zul je vast willen weten.

Misschien is het goed om te bedenken dat de Basiliek van Oudenbosch zeker niet de enige kerk was die werd gebouwd in die tijd. We zitten daar midden in een bloeiperiode van de R.K. Kerk in Nederland.
Men noemt die periode niet voor niets de tijd van het "rijke roomse leven"

De Basiliek van Oudenbosch mag dan indrukwekkend zijn, maar het is niet zo uitzonderlijk. Ik stel mij voor dat die kerk gewoon betaald is uit de algemene kas van de RK Kerk. Net zoals b.v. andere grote kerken die in die tijd gebouwd zijn. Bv. De St. Bavo Kathedraal in Haarlem (niet te verwarren met de Grote of St Bavo) en de St. Willibrordus Kerk in Utrecht. Ook heel indrukwekkende kerken, en dit zijn nog maar 2 voorbeelden.