Ja, bij muziekfestivals heb je bijvoorbeeld Festival Mundial dat zich specifiek op wereldmuziek richt en heel erg fanatiek is in het samenbrengen van verschillende culturen.

Verder hebben heel veel subculturen hun eigen festivals, zo heb je b.v. Keltfest waarin de Keltische cultuur (maar ook alles wat er bij 'verzonnen' is aan natuurreligie) centraal staat, en festivals zoals de Elf Fantasy Fair voor liefhebbers van Fantasy in al zijn verschijningsvormen en zijn er tal van spirituele beurzen en festivals. Maar ook de EO jongerendag kun je onder de festivals scharen, en daar wordt ook een bepaalde levensfilosofie uitgedragen.