Als een banketbakker uitsluitend roomboter gebruikt zit het er dan wel of niet in?

Uitsluitend betekent letterlijk niet meenemen of in geval van de banketbakker niet gebruiken. Waarom wordt dan toch dit woord ge(mis)bruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het betekent ook: 'alleen'. Zoals in dit geval. Het woord 'bank' bijvoorbeeld heeft ook meerdere betekenissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bakker gebruikt uitsluitend (alleen maar)roomboter.
Als de roomboter uitgesloten is, dan gebruikt hij margarine of andere vervanging.
anneliez
13 jaar geleden
Uitsluitend betekent hier dat alle andere boters uitgesloten zijn, dus juist niet de roomboter.
Die zit er uitsluitend in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitsluitend betekent ook:
alleen, enkel, louter, slechts.

Vervang in jouw zin uitsluitend door een van deze woorden.

oftewel:
Geen ruimte voor andere mogelijkheden latend.