Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Allebei correct Nederlands.

Als je twijfelt over dit soort zaken, is het wel grappig dit eens te doen:
Zoek eens in Google op:
"cursus volgen" en "cursus doen"

Je zult dan zien dat 31.000 mensen het op het internet hebben over "cursus doen" en 245.000 over cursus volgen. Let op: dit biedt geen enkele garantie (10.000 mensen hebben het over "hij speeld"!!) maar het geeft wel een indicatie.
Als 31.000 mensen een cursus doen, dan is de kans groot dat dat correct taalgebruik is, en kun je tevens concluderen dat cursus volgen iets gebruikelijker is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Cursus volgen ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mijn gevoel hangt het er van af.
ik zou zeggen: ik volg een cursus filosofie.
maar ook: ik doe een cursus kleien.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Studie doe je
Cursus volg je
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is allebei juist. Voor mijn gevoel is er echter een klein onderscheid. Een "cursus volgen" lijkt me iets waarbij je periodiek ergens naartoe gaat of in elk geval contact hebt met een persoon of instelling die de cursus geeft. Een "cursus doen" lijkt me meer iets voor een zelfstudie waarbij je dat contact niet of nauwelijks hebt.

Maar dat is slechts mijn persoonlijke gevoel... Kan best dat andere mensen dat onderscheid totaal niet zo voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt beide gebruikt. Een cursus volgen klinkt wat passiever dan het actieve 'doen'. Dat laatste past misschien wat beter bij actieve cursussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding