Groen en geel

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien even een uitleg hoe ik op die kleuren gekomen ben.

"'Ik word er helemaal gallisch van.' Dat kun je zeggen als je ergens niet goed van wordt: akelig, boos of zelfs razend. "
( http://taal.web-log.nl/taaladviesdienst/2010/05/gallisch-van-de.html )

Kortom: als je je groen en geel ergert, ben je redelijk gallisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Maverick;

Als je plaatjes googlet op 'Gauloise' (Belgisch biermerk) en 'Gauloises' (Frankrijks beroemde sigarettenmerk) die beiden vernoemd zijn naar Gallische vrouwen kom je opvallend veel de kleuren blauw, rood en geel tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste kleuren die we nu hebben, waren er toen ook. De natuurlijke kleurstoffen zijn veelal vervangen door synthetische kleurstoffen die wat "kleurechter" zijn (de kleuren vervagen minder snel).
Het kleuren van stoffen met natuurlijke kleurstoffen gebeurt nu nog wel (denk aan je spijkerbroek die met indigo blauw gemaakt wordt).

Houd er rekening mee dat arme mensen echter bepaalde kleurstoffen niet konden betalen. Rood is bijvoorbeeld altijd een heel dure kleur geweest, omdat die gemaakt werd van de schildjes van bepaalde kevertjes.

De Galliërs leefden in een tijd dat het grootste deel van Europa overheerst werd door de Romeinen (behalve dan dat ene kleine dorpje ;)).
Hoewel de Romeinen altijd in witte gewaden worden afgebeeld, droegen zij ook veel kleur. Wij denken alleen dat ze in het wit liepen, vanwege alle marmeren beelden. Hier is echter de verf die er ooit op zat weggespoeld.

Wil je een benadering van de kleuren die gedragen werden door de plattelandsbevolking, ga dan uit van wat meer gedekte tinten, verwassen kleuren, natuurlijke materialen.

Nog even in reactie op een eerder antwoord. Je groen en geel ergeren komt van de pus die je gal aanmaakt en heeft weinig met de Galliërs te maken.