De stof van spijkerbroeken wordt geweven met een schering die indigo gekleurd is, terwijl de draden van de inslag wit zijn. De blauwe verfsoort die werd gebruikt heette in het Frans "bleu de Gênes" (vertaald vanuit het Italiaanse "blu di Genova", dus eigenlijk "Genuaans blauw"). Het "bleu de Gênes" werd verbasterd tot het huidige "blue jeans", ofwel jeans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denim is een afkorting van de oorspronkelijke benaming serge de Nîmes. Nîmes is een Zuid-Franse stad waar deze stof voor het eerst werd vervaardigd door de familie André voor de veehouders van de Camargue, de zogeheten guardians. De Blue jeans blauwe denim spijkerbroek dankt zijn naam aan de blauwe kleurstof indigo en jeans komt van de Franse benaming Gènes van Genua waar de eerste denim broeken werden vervaardigd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1873 vroegen Strauss en Davis gezamenlijk patent aan op de spijkerbroek. De broeken die op deze manier gemaakt werden, de taille overalls, hadden een achterzak met het Arcuate Stitching Design, bretels, en een horlogezakje.

De taille overalls werden tot 1920 alleen in San Francisco geproduceerd. In 1920 volgde uitbreiding naar Frankfurt (Indiana). In 1965 werden de eerste fabrieken van Levi Strauss & Co. in Europa en Azië gebouwd.

De stof van spijkerbroeken wordt geweven met een schering die indigo gekleurd is, terwijl de draden van de inslag wit zijn.

De blauwe verfsoort die werd gebruikt heette in het Frans "bleu de Gênes" (vertaald vanuit het Italiaanse "blu di Genova", dus eigenlijk "Genuaans blauw"). Het "bleu de Gênes" werd verbasterd tot het huidige "blue jeans", ofwel jeans.

In Azië wordt de kleurstof Indigo veel gebruikt, vandaar zijn blauwe kleur.