Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waaraan meet een mens zijn geluk af?

Geluk is natuurlijk voor iedereen verschillend.Maar wat zijn nou de dingen die geluk echt maken tot geluk.Eerst het dal om de top te bereiken?Of overkomt het een mens misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
678

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gelukkig zijn komt overeen met het gevoel gelukkig te zijn. Het is dus een subjectief begrip.
Het treedt het meeste op als aan de basisvoorwaarden voor leven is voldaan: voeding, dak boven je hoofd, kleding, naasten om je heen.
Naarmate de mens eerder tevreden is, kan hij eerder geluksbelevingen hebben. Het is niet zo dat je in dit ondermaanse volslagen gelukzalig rond kunt lopen.
Maar zoals nu: zondagmorgen, nog niet gekleed, wel ontbeten, even lekker achter de pc, geen haast, straks lekker in de tuin: ik ben een gelukkig mens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
dik bewolkt hier, dus lekker in de tuin is hier helaas niet echt aan de orde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met het stoeldekje in de hand liep ik naar buiten en voelde dat het toch een beetje regende. Man zat buiten, omdat hij rookte. Nu weer achter pc, ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, Ineke +1

Andere antwoorden (4)

Geluk is een gevoel dat niet meetbaar is, maar alleen voelbaar.

Geluk heb je als je nog veel te wensen hebt, maar als er kleine stapjes vooruit gemaakt worden in de vervulling van de wensen. En als er geen (grote) tegenslagen zijn.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Naar mate je meer ervaren hebt om geluk te moeten missen in je leven, zal je eerder oppikken, dat je nu wél een volledig-geluksmoment ervaart.
Een doorlopend geluksgevoel bestaat volgens mij niet : het is een piek-ervaring, de kers op de taart.

Je kunt je realiseren, dat je alle reden hebt om intens tevreden te zijn met jouw eigen wereld. En dit ook zo voelen, een warm heerlijk vredig gevoel.

Maar geluk is denk ik meer als een zeldzaam natuurverschijnsel : een vallende ster, een regenboog, een mooie bliksem tegen de onweerswolken.

Jaren later kan je je die momenten nog precies herinneren, elk detail, en kan je je warmen aan die momenten, als het eens wat minder goed gaat allemaal.

En als je je realiseert, dat jij best wel veel geluksmomenten naar boven kunt halen, dan voel je je, denk ik, een gelukkig mens - zelfs al kijken andere mensen heel anders tegen je leven aan, en vinden misschien, dat jij een 'zwaar' leven hebt, en vaak in de hoek lijkt te zitten waar de klappen vallen.

Zowel 'gelukkig zijn' als 'gelukkig voelen' als 'gelukkig maken' zijn allemaal werkwoorden.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk is een product van allerlei chemische reacties in ons lichaam en omstandigheden.
Er is geen dal nodig om de top te bereiken.
Wel heeft ons aangeboren deel van ons karakter er veel mee te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan het gevoel,dat je er aan overhoudt. geluk ervaar je meestral niet op momenten,dat het optreedt, maar pas achteraf. Het zit in kleine dingen en duurt meestal erg kort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding