Heeft iemand tips voor mooie jeugdliteratuur?

Toegevoegd na 5 minuten:
Leeftijd: 14/15 jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je even de leeftijd erbij zetten, dan wordt het makkelijker.

Antwoorden (13)

weet niet of het literatuur is... in ieder geval heb ik deze boeken stukgelezen:

arendsoog serie
kameleon serie

Vooral de boeken van arendsoog vond ik waanzinnig... kon uren fantaseren over de boeven, de cowboys en de indianen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier werden de boeken van de Bende van de Korenwolf van Jaques Vriens veel gelezen, net als de al eerder genoemde Kameleon serie en ook de boeken van Jan Terlouw, Oorlgswinter en de Koning van Kantoren

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie nu de leeftijd erbij 14/15, Dan kan Jan Terlouw nog prima, Carry Slee heeft ook leuke boeken voor deze leeftijds groep ook de boeken van Francien Ooms Hoe overleef ik....de brugklas/mijn vriendje enz.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vergeet ik Kruistocht in spijkerbroek nog Thea Beckman
of de boeken van Yvonne Keuls, Floortje Bloem, de moeder van David S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze leeftijd kunnen ze al iets leerzaams aan, zoals Ciske de Rat (leren over armoede), Lord of the flies (leren over wat er gebeurt met kinderen zonder dat er toezicht is), boeken van Char (leren over paranormale zaken, kinderen verslinden het)....of neem waargebeurde verhalen.

Wat het belangrijkst is, is om na het lezen even over het boek na te praten, hiermee leer je ze begrijpend lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er een aantal:
Meester van de zwarte molen - O preussler
Kinderen van moeder aarde - T. Beckman
Het onzichtbare licht - E. Hartman
Paniek - C. Slee
Blauwe plekken - A. De vries
De wereld van Sofie - J. Gaarder
Pjotr - J. Terlouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kronieken van Narnia van C.S. Lewis. Daar is mijn zoon verzot op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld van Sofie van Jostein Gaarder inderdaad.
Als het kind 'fantasy-boeken' leuk vindt, is heel misschien de Inkt-serie van Cornelia Funke iets - het is een beetje moeilijk te zeggen voor welke leeftijdscategorie het is geschreven. 11-jarigen verslinden het net zo goed als 14-jarigen, bij wijze van spreke. Dat ligt dus aan het kind zelf.
Morgen toen de oorlog begon (en de hele serie die erna komt) door John Marsden, om je helemaal in te verdiepen.
Of het overigens allemaal literatuur is? Ik heb geen idee.

Ik vind trouwens dat 14/15 jarigen de leeftijd krijgen om te beginnen in volwassen, literaire boeken. Op school zullen ze dat in ieder geval wel moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond zelf op die leeftijd de boeken van virginia andrews heel mooi
vooral de serie van bloemen op zolder,

alleen op de wereld is ook een mooi boek, maar ik weet de schrijver even niet meer
14 jaar geleden
Mijn dochter is verzot op alle boeken die zijn uitgegeven door Lemniscaat. Vorige schrijvers hebben er al diverse genoemd. Ze vindt ze zelfs zo goed, dat ze van elk exemplaar een tweedehands boek heeft verzameld om uit te lenen aan vriendinnen. Zo blijven haar nieuwe boeken ongeschonden en kunnen anderen er ook van genieten.
14 jaar geleden
ik heb ze zelf nog niet gelezen, maar volgens een maat van mij blijken 'De Klifkronieken' heel erg goed te zijn.
het is soort Tolkien Fantasy stijl maar dan voor jongeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even het lijstje van mijn zoon (14 jaar) gecheckt en hier staan de volgende titels op:

Oorlogswinter- Jan Terlouw
Koning van Katoren - Jan Terlouw
Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
De brief voor de Koning - Tonke Dragt
Kapot - Vrank Post
Gaten - Louis Sachar (tip!! in zowel Engels als Nederlands)
Sebastiaan Duister - Philip Caveney
Een goed jaar voor de rozen - Ben Crom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens..

http://www.selexyz.nl/producten/167/jeugdliteratuur-13+/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je wat aan de schrijvers die wikipedia onder jeugdliteratuur noemt. Succes!

Jeugdliteratuur:
Deze literatuur gaat van twaalf tot achttien jaar. Eén van de genres is de historische jeugdromans van Simone van der Vlugt. Andere bekende schrijvers die boeken hebben geschreven voor oudere kinderen zijn Jan Terlouw, Anke de Vries, Gijs Wanders, Carry Slee, Caja Cazemier en Thea Beckman. Boeken voor jongeren gaan veelal uit van weinig voorkennis en zijn daarom voor volwassenen met weinig kennis van het onderwerp ook makkelijk te lezen. De hoofdpersoon in jeugdliteratuur is veelal een jongere, aangezien dit makkelijker in te leven is voor de lezer.

Veel mensen van deze leeftijd lezen ook boeken die voor volwassenen zijn bedoeld. Dit wordt ook gestimuleerd vanuit school, door middel van bijvoorbeeld de Literatuurlijst (lijst van boeken die men moet lezen voor zijn/haar eindexamen). Zo leest men bijvoorbeeld in de vrije tijd kinderliteratuur en voor school 'gewone' literatuur.

Boeken voor jongeren zijn veelal vanuit een ontdekkende stijl geschreven, de hoofdpersoon in het boek ontdekt veel nieuwe zaken. Ook zijn veel boeken voor jongeren geschreven vanuit een morele sfeer, opdat de schrijver hoopt dat men een 'goed' mens zal worden. Hierbij kan men denken aan een achtergrond als 'opkomen voor je mening, vrijheid van meningsuiting' en 'opkomen voor de democratie', de leer waarvan veelal de boeken van Jan Terlouw zijn geschreven en 'men moet zijn geschiedenis kennen', in welke categorie je de boeken van Thea Beckman kan rekenen.

Tussen de jeugdliteratuur en de volwassenliteratuur zit nog een subgroep die overgangsliteratuur, ook wel adolescentenliteratuur genoemd wordt. Dit genre is bedoeld voor kinderen die aan het einde van de puberteit zijn, ongeveer vanaf 15 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ook eens op onderstaande site, Leesplein. Je kunt hier zoeken met leeftijd, onderwerp, maar bijvoorbeeld ook naar voorleesboeken. De site geeft bij 'taal en leesproblemen' ook boekentips aan kinderen die lezen moeilijk vinden.

(td)