Wie kan mij wat over deze inktpotjes vertellen?

Hallo! Heb deze inktpotjes op een rommelmarkt gekocht, maar kan niks over de naam die er op Staat vinden! Op het eene potje Staat: van den sen vet u.s.c, en op het andere potje 1 October 1920. Beide gegraveerd met een romijnse man. Gemerkt met een Zwaardje, wat zilver betekend.
Als iemand wat over deze inktpotjes weet, hoor ik het graag!

Picture for question
2 jaar geleden
1.7K
Brightling
2 jaar geleden
Bedankt voor de informatie! Nou weet ik waar de naam vandaan komt, en als Bonus waar ze geproduceert zijn! Echt blij met de antwoorden! Ik weet niet precies hoe ik Meer Fotos posten kan, maar het is een zeide aanzicht van een man met helm, niet zo als op de Foto! ( OP de deksel gegraveerd) Danke schön!
Antoni
2 jaar geleden
Ja, zou het kunnen kloppen? Hebben de potjes een relatie met Utrecht? Was de markt in (de buurt van) Utrecht, of zei de verkoper er nog iets bij? Leuk dat je met deze informatie verder kan! Misschien kan iemand bij het Corps er nog iets over vertellen? Of definitieve zekerheid erover geven. Er is op de zolder van het verenigingsgebouw een corpsmuseum, zo las ik. Misschien kan je daar ook terecht voor meer informatie, bijvoorbeeld over de datum. Overigens kan je maar één foto bij je vraag zetten. Als je meerdere foto's bij je vraag zou willen plaatsen, moet je ze van tevoren combineren tot één afbeelding.
Amadea
2 jaar geleden
Meer foto's kun je alleen via een afbeeldingensite tonen, door ze te uploaden en dan de link die eindigt op .jpg aan je vraag toe te voegen.

Het beste antwoord

'U.S.C.' kan staan voor het Utrechtsch Studenten Corps, de oudste studentenvereniging van Utrecht.

'Van den Sen. Vet.' kan dan staan voor Van de Senatus Veteranorum. Rector en Senatus Veteranorum zijn verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van het Utrechtsch Studenten Corps en de sociëteit, het clubgebouw van de vereniging.

Wat de datum betekent en of het misschien als cadeau is gegeven, aan wie en waarom dan, weet ik niet.

Misschien lijkt het logo op het Romeinse mannetje? Zie de afbeelding hieronder.
Antoni
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn kristallen Art Deco inktpotten met zilveren deksel. Ze werden gemaakt door Lutz & Weiss te Pforzheim in Duitsland.

Carl-Wilhelm Lutz en Friedrich Weiß richtten hun goud- en zilverjuwelenfabriek in 1882 op. In de jaren 1890 breidde het bedrijf zijn assortiment uit met zowel zilveren bestek als dubbel en klein zilverwerk en ontwikkelde het zich tot een van de toonaangevende fabrikanten op dit gebied. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, bij een luchtaanval op Pforzheim in februari 1945, werd de fabriek volledig verwoest .Nadat het bedrijf was herbouwd werd een sieradencollectie aan het traditionele productieprogramma toegevoegd.
Amadea