Wie weet wat dit voorwerp van metaal is, er staat Israel en Jeruzalem in.

Er staat iets ingedrukt palmboom en een pot met de letters Iban denk ik.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
tinus1969
3 jaar geleden
Lijkt me een souvenir van ene bezoekje aa Israel -ik zie geen pot met iban maar wel Shalom, Israel, Jerusalem, en een 7-armige kandelaar.

Het beste antwoord

Een servettenstandaard zou ik zeggen.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Ja, dat is het. Hier https://www.ebay.com/itm/Vintage-70s-Israel-Museum-Jerusalem-Menorah-Peace-Shalom-Brass-Napkin-Holder-/273811694574 vind je er nog zo een! Zou volgens die advertentie vintage zijn, uit de jaren 70.
Antoni
3 jaar geleden
Oh, op mijn link vind je dezelfde foto als via jouw bron. Nou, ja, het is wel duidelijk zo.

Andere antwoorden (1)

Ten eerste is dit een souvenir uit Israël (de naam staat linksonder). De letter er boven vormen het Hebreeuwse woord "Shalom"', wat vrede betekent. En rechtsonder staat de naam Jerusalem.
Verder staat aan de linkerkant een menora afgebeeld. Dat een zevenarmige kandelaar, dat één van de oudste symbolen is van het Jodendom.
Aan de rechterkant, om de naam Jeruzalem, is o.a. de klaagmuur afgebeeld.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Maar verder? Misschien een servethouder voor de Shabbat-tafel?
Antoni
3 jaar geleden
Ja, dat is het dus: een servethouder of servettenstandaard. Hier https://www.ebay.com/itm/Vintage-70s-Israel-Museum-Jerusalem-Menorah-Peace-Shalom-Brass-Napkin-Holder-/273811694574 vind je er nog zo een! Zou volgens die advertentie vintage zijn, uit de jaren 70.