hoe kan je de gulden snede herkennen ?

ik moet weten hoe je de gulden snede kan herkennen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een vrouw? of in een voorwerp? of aan het cijfer?
ronron1212
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede https://nl.wikibooks.org/wiki/Schilderen/Gulden_snede http://www.joostdevree.nl/shtmls/gulden_snede.shtml http://www.design2design.nl/uncategorized/wat-is-de-gulden-snede/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212: Leuk dat je al die URL's oplepelt, maar géén van de links legt uit HOE je de gulden snede kunt HERKENNEN, alleen maar wat het is, en waar je het toe kunt passen.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje kan er nog meer oplepelen dus welke gulden snede wil je hebben dan kan het antwoord gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212: Het is zoiets als jij een schilderij beschrijft aan de hand van URL's maar OP wil weten wie de schilder is.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje wat houd dit dan in
Bij een vrouw? of in een voorwerp? of aan het cijfer?
Het gaat zo als je weet hier om een reactie en niet om een antwoord daar zit dus wel een groot verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het gaat zo als je weet hier om een reactie en niet om een antwoord daar zit dus wel een groot verschil tussen"
Reacties is iets van vraag en antwoord richting de OP, of naar een ander iemand die een antwoord heeft gegeven wat in jouw ogen niet correct is o.i.d. Maar wat jij doet is simpelweg iets over de schutting flikkeren en kijk maar wat je er mee doet, totaal geen interactie met de OP, en daarom juist zo nutteloos, zelfs niet een een inleidend tekstje in te trant van, kijk eens bij de URL daar staat wellicht iets van jouw vraag beantwoordt o.i.d. Nee, gewoon 4x een URL die de essentie van de vraag niet eens raakt is in mijn ogen gewoon te kort door de bocht.
ronron1212
6 jaar geleden
@Buurmannetje net als jou reactie
Bij een vrouw? of in een voorwerp? of aan het cijfer?
Geef ik met de urls aan dat er meerdere antwoorden kunnen volgen op de vraag
Ga nu lekker verder met je eigen reactie en val mijn niet steeds weer lastig.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ik denk niet dat dit daadwerkelijk helpt om op het eerste gezicht een gulden snede te 'herkennen' in een schilderij o.i.d., maar toch. Door de hierboven genoemde eigenschap (tweedeling van lijnstuk zo dat verhouding kleinste: grootste= verhouding grootste: som van beiden), kan je met vlakken spelen en ze naast elkaar zetten, zo dat alle verhoudingen toch precies blijven passen in een groter totaal. Zie bv. deze afbeelding: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede#/media/File:FakeRealLogSpiral.svg Je begint met een vierkant van 1 bij 1. Dat verklein je met de factor 'phi' en je zet het nieuwe, kleinere vierkant ernaast. Dat nieuwe vierkant verklein je nogmaals met een factor 'phi' en dat derde vierkant zet je onder het tweede. Door de eigenschappen van de gulden snede is de som van de beide zijden van vierkanten 2 en 3 precies gelijk aan die van vierkant 1. Dit proces kan je tot in het oneindige doorzetten, naar binnen of naar buiten toe, de som van de lengtes van vlakken 3 en 4 is weer precies gelijk aan die van vlak 2.

Antwoorden (1)

"Bij de gulden snede verhoudt het grootste van de twee delen [van een lijnstuk] zich tot het kleinste, zoals het gehele lijnstuk zich verhoudt tot het grootste. Geven we het grootste deel aan met a en het kleinste deel met b, dan is de verhouding van beide zo dat a : b = (a+b) : a.", volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede.

Als die regel geldt, is de gulden snede (dus) toegepast.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je omschrijft het heel prachtig, maar hij bedoelt te zeggen hoe je die omschrijving van jou nou herkent. Er zijn (vooral linkshandige)mannen die in geometrische figuren, maar ook vrouwen in één oogopslag herkennen als een object met de perfecte verhouding.
En de OP vraagt zich volgens mij af hoe je dat nou in één oogopslag herkent, kun je dat trainen zoals een timmermansoog o.i.d.
Antoni
6 jaar geleden
Er is in ieder geval een zeker evenwicht, een zekere harmonie te vinden (of misschien zelfs te zien) in werken die met de gulden snede zijn vormgegeven. Van de abstracte schilderijen van Mondriaan wordt door sommigen gezegd dat hij de gulden snede heeft toegepast, maar Mondriaan heeft dit steeds ontkend. Hij had zelfs een hekel aan het toepassen van wiskundige regels, las ik op internet.