De interpretatie van de Nachtwacht is uitvoerig vastgelegd in een verslag van Dr A.F.E. van Schendel en de chef-restaurateur H.H. Mertens.
In elk kunst werk dat in het verleden ontstond, zijn momenten die niet meer geïntegreerd kunnen worden in de beleving van hen die in een andere cultuurperiode zijn geboren. Deze worden dan beschouwd als historisch bepaalde, uiterlijke kenmerken.
De Nachtwacht is een portret van een groep schutters uit de 17e eeuw. Bij een schutterij waren altijd jachthonden honden aanwezig.
De schuttershond aan de voeten van de tamboer in Rembrandts Nachtwacht is vaak heel verschillend en verkeerd geïnterpreteerd als een vrolijke straathond. Maar bij de restauratie wordt ontdekt dat het opgewekte detail een vage, late overschildering is van een oude beschadiging en op de infrarood-opname in de studie van Van Schendel en Mertens blijkt het dier weg te duiken met hangende oren en ingetrokken staart.

Het dier heeft ook twee verschillende staarten gehad. Eén langharige staart was het gevolg van onzorgvuldige restauraties en flink wat vuil; de andere staart, kortharig, stak angstig tussen de poten van het dier. De laatste versie was van Rembrandts hand, want zoals altijd maakte hij een functioneel gebruik van de hond onder handhaving van al zijn natuurlijke eigenschappen.

Het ‘jonge knechtje’ draagt de grote kruithoorn om zijn hals, en heeft een èchte, veel te grote mannenhelm op zijn hoofd. Hij is het beeld van de ‘onnozelheid’, de onschuld, die in de vrolijkheid van het spel herhaalt wat elders op het doek ook volwassenen doen: oorlogje-spelen nu dat spel geen bittere ernst meer is. En in zijn onschuld heeft hij op de voorgrond zijn tegenhanger in de schuld: de hond die wegduikt voor de trommelslager.

Toegevoegd na 16 minuten:
De hond van de Nachtwacht is waarschijnlijk een zwerfhond (straathond).
https://www.woonexpress.nl/0075220213--000/kunstprint-op-canvas-nachtwacht-bruin.html?channel_code=544&s2m_product_id=0075220213~~000&utm_source=adwords-shopping&gclid=EAIaIQobChMI-629osXf1gIVChMbCh37YQCHEAQYBSABEgKAAPD_BwE