Folklore in Nederland? Wat is er van overgebleven?

Laatst las ik in een colum in VN dat Nederland weinig folklore meer kent. Folklore (volgens Wiki: gezamenlijke creatieve activiteit van een volk) is natuurlijk onderhevig aan de tijd en veel oude gebruiken steken nu in een ander jasje.
Verder dan Sinterklaas (landelijk), fierljeppen (Fr), kleiduivenschieten (L), Grote Pier (Fr), klompendans, een aantal gerechten als Zeeuwse Babbelaar, Haagse Hopjes, stroopwafels kwam ik ook niet. Dat zijn allemaal folkloristische uitingen, oorspronkelijk streekgebonden, die nu allemaal landelijke bekendheid genieten. Welke dagelijkse gebruiken kennen wij in den lande nog meer die uit vergane, streekgebonden folklore voortkomen?
Als het kan uit elke provincie één.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Landelijk: beschuit met muisjes eten als er een baby geboren is, oliebollen eten op Oudejaarsavond, haring happen op Aswoensdag, 1-aprilgrappen. Twente: klootschieten, midwinterhoornblazen, Paasvuren. Friesland: skûtsjesilen, kaatsen. Dat is wat ik met mijn achtergronden kan bedenken. Misschien weten andere beantwoorders tradities uit andere provincies/streken te noemen.
Amadea
13 jaar geleden
Chocoladeletters met Sinterklaas.

In Limburg: de Schutterijen met het Koningsvogel schieten en de Schuttersfeesten.

Wat ook al wel bijna folklore genoemd kan worden: de vlag met een schooltas of boeken eraan als iemand geslaagd is voor het schoolexamen!