Waarom zijn er verschillende talen op de wereld? Waarom niet één hoofdtaal?

Dat maakt het handelen en communiceren toch veel makkelijker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.5K
Kimath
13 jaar geleden
Zelfs in een klein land als Nerderland zijn al taalverschillen, veel dialecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok. Wanneer geef jij je eigen taal op?

Het beste antwoord

Goeie, leuke vraag!!!
Ik heb hier ook vaak over na zitten denken. Je kan zien dat alle talen wel aan elkaar verwant zijn. Ik denk dat heel lang geleden ook wel 1 taal werd 'gesproken'. Toen leefde men ook nog maar op 1 plek, en waren er niet zoveel mensen. Bijvoorbeeld in een indiaanse taal betekent melk moeder (moeder geeft melk. heeft met elkaar te maken) en in het indiaas is het precies hetzelfde.
Deze landen liggen toch erg ver van elkaar vandaan...

Nu weer even verder op je vraag...
Er is wel eens geprobeerd om een officiele taal op te zetten (volgens mij tussen 1850 en 1900). Ik weet niet meer hoe de man heette die hem bedacht had. Het was echt een geheel vreemde taal. Maar het lukt hem niet om zijn taal echt door te laten dringen. Redelijk wat mensen waren bij zijn lessen aanwezig, maar er kwamen ook veel protesten binnen. Iedereen vond het leuk dat er verschillen waren. Een eigen taal, cultuur, enz. Dat zou dan allemaal verloren gaan (naar mijn idee onzin. je cultuur blijft toch, al voegt er wel veel samen).
Om verder te gaan in een paar woorden: het lukte niet.
Mensen willen wel dat er 1 officiele handelstaal is, maar talen en culturen moeten blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cultuur en taal zijn erg met elkaar verbonden. Geef je je taal op, dan geef je ook een groot deel van je cultuur op. Het is niet zo simpel als je denkt.

Andere antwoorden (8)

Omdat die talen in de loop van heel lange tijden ontstaan zijn.
En niemand wilt zijn eigen taal afstaan om een algemene taal te gaan leren. Het is geprobeerd met esperanto, maar dat heeft nooit goed doorgezet
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon in de zelfde seconde gepost... Hoe krijgen we het voor elkaar. :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 btw.
Dat er zoveel verschillende zijn, is natuurlijk te danken aan de oudheid. Mensen daar hadden alleen contact met hun eigen stam/volk, en dus hadden ze daar ook een eigen taal voor ontwikkelt.

Er is overigens een idee geweest om 1 gemeenschappelijke taal te maken. Het 'Esperanto', maar dat is tot nu toe nog geen groot succes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto_(taal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij had je link net even wat eerder dan ik. +
Er bestaat een "kunsttaal". Het Esperanto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nog geen verklaring waarom er verschillende talen zijn natuurlijk.
Omdat ieder deel van de wereld op hun eigen manier een taal heeft ontwikkeld zijn er verschillende talen. Het is lastig om te kiezen voor 1 hoofdtaal, want welke zou je dan kiezen? In de praktijk zijn er wel een paar talen (Engels en Spaans) die zo veel worden gesproken over verschillende landen in de wereld dat ze gebruikt worden door heel veel mensen uit verschillende landen.

Verder is het misschien uit praktisch oogpunt handig om 1 taal te hebben, maar het hebben van verschillende talen heeft ook een heleboel voordelen.

Ik denk dat het ook makkelijker is om Nederland te besturen als 1 persoon de absolute macht heeft. Lekker overzichtelijk, maar daarom nog altijd niet gewenst.

Sommige dingen zijn niet simpel en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een + van mij voor je inzicht. Het heeft inderdaad voordelen ook andere talen te hebben. Beetje kortzichtig is 't wel als je 1 taal wenst.
Mensen leefden in het verleden van elkaar vandaan en ontwikkelden een eigen taal nu wil niemand zijn eigen taal opgeven. Het zou idd makkelijker zijn maar de overgang is moeilijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat taal een belangrijk cultuurelement is, en cultuur verbindt mensen met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de minnen niet. Dit is gewoon een heel goed argument.
Het zou gemakkelijker zijn dat wel.
Dat geldt ook voor huidskleur , religie , landen....
Maar het is nu eenmaal niet zo.
Talen zijn communicatiemiddelen , bij mens en dier.
Die hebben allemaal hun eigen geschiedenis ... sommige talen hebben op
langere termijn wel dezelfde oorsprong of zijn zich beginnen vermengen...en er zijn standaarttalen ontstaan.
De levende talen evolueren zelfs nog.
Er zijn een paar talen , die mede door het kolonialisme belangrijker zijn in de wereld dan andere (Engels , Frans Arabisch...) . Die talen worden dan in het onderwijs veel aangeleerd.
Maar het is zelfs bewezen dat dieren een eigen taal hebben en dat bijvoorbeeld duiven in Amsterdam en duiven van het platteland mekaar nauwelijks verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant wat je zegt over die duiven. Heb je daar ook links of zo van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb indertijd een vraag gesteld op dit forum rondom dierentalen en ik kreeg een verwijzijng naar een Nederlands onderzoek . Ik kan voorlopig die vraag niet terugvinden ( meer dan een jaar)
In deze link wordt het niet onderzocht , maar wel vermelt :http://www.de-natuur.be/pages/vink.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermeld (sorry) :
http://www.de-natuur.be/pages/vink.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb de vraag gevonden
Hoopte een paar links te vinden ook , maar bleek niet het geval.
http://www.goeievraag.nl/vraag/soort-streektaal-bestaan-tussen-dieren.78217
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
leuk antwoord
Eén wereldtaal maakt het inderdaad makkelijker. Overal ter wereld communiceren met mensen, alles en iedereen op de aarde één taal.

Feit is dat er nu honderden talen zijn, wie gaat zich aanpassen aan wie? Moet iedereen Frans gaan spreken, moeten wij allemaal Esperanto leren, of moet de wereld toch Chinees leren. En moet dit in de plaats van onze moedertaal, gaan wij onze kinderen geen Nederlands meer leren, of leren wij het hen als tweede taal. Daar is al sprake van, wij leren in Nederland een vreemde taal naast het Nederlands.

Hier in Nederland vinden wij Engels belangrijk, in andere landen leert men liever Frans, Chinees of Spaans, hele grote talen.

Tegenwoordig is het met een beetje talenkennis voldoende om over de hele wereld te communiceren. Engels spreekt men vrijwel overal, anders wel Spaans.