ik wil modeontwerper worden welke opleiding kan ik daarvoor volgen en met welk profiel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Antoni
7 jaar geleden
Voor wat het waard is: "Modeontwerper worden: Opleiding tot modeontwerper Om Modeontwerper te kunnen worden heb je niet voldoende aan een grote liefde voor en interesse in mode. Je moet de kneepjes van het ontwerpen, de materialen, de modeontwikkeling en de verschillende stijlen kennen. Om je goed voor te bereiden op het werk als Modeontwerper kun je een opleiding volgen op MBO niveau in de richting van Modeontwerpen of Fashion Design. Er zijn ook verschillende gelijknamige cursussen die je kunt volgen om Modeontwerper te worden. Het is meestal wel handig om een opleiding of cursus uit te kiezen waarin je ook stage kunt lopen. Uiteindelijk leer je tenslotte het meeste van de echte modewereld en de echte Ontwerpers en niet van boeken en praktijklessen." https://www.nationaleberoepengids.nl/Modeontwerper
Erna55
7 jaar geleden
Zie voor toelatingseisen modeacademie Arnhem hier : https://www.artez.nl/opleidingen/fashion-design/toelating

Antwoorden (1)

Op een aantal hogescholen voor de kunsten kun je een opleiding Fashion Design doen. Ik weet niet precies waar allemaal, maar in elk geval op bij de HKU en bij ArtEZ. Beiden hbo-opleidingen. Het profiel wat je op school hebt maakt niet uit, je doet een toelating.
Op het mbo weet ik het niet zeker. Ik vond op internet een opleiding Fashion Design bij het ROC van Tilburg, maar volgens de beschrijving wordt je niet helemaal opgeleid tot zelfstandig 'modeontwerper' (dus van begin tot eind).

Het volgende hoort niet bij je vraag, maar is een goeie tip. Mocht je toch nog besluiten niet te willen ontwerpen, maar meer de management kant op te gaan, dan is TMO ook nog een goeie!