Hoe kan ik de waarde bepalen van een archeologisch stuk?

Mijn vriendin heeft van haar vader 2 drinkbekers uit de 7e eeuw voor Christus gekregen(erfstukken). Met certificaat van authenticiteit. Hoe of waar kan ik hiervan de waarde bepalen of laten bepalen?
En gewoon omdat ik nieuwsgierig ben, is er iemand die een grove schatting van de waarde kan maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je zou eens kunnen informeren bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden naar de waarde. Het Rijksmuseum van Oudheden beheert collecties van archeologische artefacten afkomstig uit culturen die van grote invloed zijn geweest op onze hedendaagse cultuur.

Kijk op de website voor meer informatie: http://www.rmo.nl.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het Rijksmuseum van Oudheden houdt iedere woensdag een archeologisch spreekuur.

Op de website vind je daarover deze informatie:

"Archeologisch spreekuur

Elke woensdagmiddag op afspraak

• Mail ons allereerst een of meerdere, duidelijke foto's via info@rmo.nl.
• Hierna krijgt u zo snel mogelijk bericht of u een afspraak kunt maken om het object te laten zien.
• Het archeologisch spreekuur is elke woensdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur (tijdens vakantieperiodes onregelmatig).
• Het spreekuur vindt plaats in het kantoorgebouw van het museum op Papengracht 30, (2311 TX) Leiden.
• Voor meer infomatie kunt u bellen met de Servicedesk van het museum: 071 - 5163 163."

en

"Vondsten

Op het archeologisch spreekuur kunt u op afspraak archeologische vondsten en voorwerpen laten determineren. Als u niet weet hoe oud een object is, waar het vandaan komt, waarvoor het werd gebruikt, of als u eigenlijk niet eens weet wát het is, kunt u specialisten van het museum om advies vragen. Voorwaarde is dat het object afkomstig is uit een van de volgende collectiegebieden van het museum:
• Nederland prehistorie
• Nederland Romeinse tijd
• Nederland Middeleeuwen

Deskundigheid

U kunt voorwerpen laten beoordelen die in de tuin zijn gevonden, uit een erfenis komen of op zolder zijn ontdekt. Bedenk wel dat het museum volgens de wet geen taxaties mag verrichten.
De museumspecialisten zijn deskundig vanaf de prehistorie tot en met de Middeleeuwen. Maar mocht uw voorwerp uit latere tijden of andere gebieden stammen, dan kunnen ze u vast en zeker doorverwijzen naar de juiste persoon of instantie."

Taxaties mogen volgens de tekst niet verricht worden, maar men kan u vast doorverwijzen naar iemand die u kan helpen.
Antoni