Hoeveel koppen had de hydra van lerna?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel natuurlijk, voordat Herakles de koppen eraf ging slaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Dat was nogal variabel, want voor iedere afgehakte kop groeiden er twee terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een aantal wordt genoemd dan is dit bijna altijd negen.

De negenkoppige slang Hydra.

Maar veel bronnen spreken over meer koppen en het verhaal van de teruggroeiende koppen (voor iedere afgehakte kop groeiden er twee of drie terug) suggereert een veelkoppige slang.
13 jaar geleden
Een van de vreeswekkendste creaturen die voorkomt in de annalen van de Oudgriekse mythologie is de Hydra van Lerna. De Hydra was een grote waterslang die huisde in een moeras bij Lerna, een plaatsje op de Griekse Peloponnesos (ook vaak geschreven als Peloponnesus), niet ver van de bekendere stad Argos. Maar de Hydra was allesbehalve een ‘gewone’ reuzenslang: het mythische reptiel bezat maar liefst negen (en volgens sommige bronnen nog meer) koppen. Net zoals veel hedendaagse serpenten was de Hydra giftig. Sterker, alleen zijn adem was al toxisch genoeg om een volwassen man de gifdood te doen sterven. De koppen van de Hydra konden ook niet botweg worden afgehakt, want uit de ontstane wonden groeiden gelijk weer twee of drie nieuwe, angstaanjagende hoofden. De Hydra werd uiteindelijk verslagen door Herakles (ook vaak geschreven als Heracles of door de Romeinen als Hercules), de beroemdste held uit de Griekse mythologie. De confrontatie met de monsterslang was een van Herakles’ twaalf beproevingen. Door de beproevingen tot een goed einde te brengen, kon hij onder het juk van de Myceense koning Eurystheus uit komen. Met hulp van zijn kompaan Iolaos (in het Nederlands ook vaak gespeld als Iolaüs) wist Herakles de Hydra op ingenieuze wijze te overwinnen. Terwijl Herakles de koppen van het huiveringwekkende schepsel een voor een afhakte, schroeide Iolaos de wonden dicht met brandende boomstammen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minimum twee koppen want als de originele er in zijn jonge tijd, van één kop, er afging was hij dood en kon er géén tweede kop aangroeien.
In de loop van zijn bestaan werd de hydra meermaals belaagd en kreeg hij er in het slechtste geval steeds meer kopjes bij.