Waar komt Bed en Breakfast oorsprongkelijk vandaan?

Als ik Bed en Breakfast hoor moet ik aan Engeland denken.
Zijn ze daar in Engeland ook echt mee begonnen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Het principe van Bed en Breakfast bestaat al zeer lang.
Langs de zijderoute boden "Karavanserais" onderdak aan reizigers. Het onderdak was gratis, er werd wel betaald voor de maaltijden.
Kloosters bieden al eeuwen logies met ontbijt aan en ze doen dat op sommige plaatsen nog steeds. Al ruim voor de twintigste eeuw was het gewoon dat reizigers de nacht doorbrachten bij particulieren.

Logies en ontbijt was vooral favoriet bij Europese reizigers. De Europese kolonisten brachten het principe van logies en ontbijt mee naar de Verenigde Staten. Op hun barre reizen zochten ze een veilig onderkomen in huizen en herbergen. Wel was het zo dat de sociale stand van degene die onderdak zocht overeen moest komen met die van zijn gastheer. Sommige van deze historische woningen doen nog steeds dienst als B&B.

Tijdens de Grote Depressie in de jaren 30 van de twintigste eeuw stelden veel mensen hun huizen open voor reizigers om extra inkomen voor het gezin te verdienen. Na de Depressie nam deze vorm van logies in populariteit af en kregen bed-and-breakfastonderkomens het imago van een lowbudgetaccommodatie. Met de komst van de snelwegen ontstonden motels en verdwenen de B&B’s op de achtergrond. Door de internationalisering, de sterke toename van het aantal reizigers en de komst van internet is het begrip bed and breakfast aan het begin van de 21e eeuw herontdekt. De belangstelling voor en de vraag naar logies en ontbijt is gegroeid. B&B’s worden niet langer gezien als een lowbudget-verblijfsaccommodatie, maar als een aantrekkelijk alternatief voor de gewone hotel- of motelkamer. Er zijn B&B’s die voorzieningen aanbieden die niet onderdoen voor de meest luxe verblijfsaccommodaties. De term B&B is een wereldwijd begrip geworden.
SimonV
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
+ voor SimonV ! Bed and breakfasts bestaan al heel lang in de geschiedenis, maar de benaming “bed and breakfast” zelf ontstond in het Verenigd Koninkrijk na de Tweede Wereldoorlog. In die tijd hadden grote aantallen buitenlanders onderdak nodig en dat leidde ertoe dat huishoudens de in hun woning nog beschikbare kamers zijn gaan inruimen voor doortrekkende gasten die dan ’s morgens uiteraard ook een ontbijt nodig hadden. Het bovenstaande is mijn vrije vertaling van:
“Bed and breakfasts have a long way back in history but the term itself has been forged in the UK after World War II. At that time numerous foreigners needed a place to stay and local people have opened their homes and started serving breakfast to those overnight guests. Hence, a bed and breakfast is accommodation offered in someone's private home.”
http://www.bed-breakfast-world.com/ Dus het is eigenlijk alleen de benaming die van daar uit ingeburgerd is geraakt door de omstandigheden na de oorlog. Maar waar het al veel oudere verschijnsel zelf, van verlenen van gastvrijheid in de privé woning, ontstaan is, dat heeft SimonV al goed uit de doeken gedaan.
Inekez1
7 jaar geleden
+! "B&B’s worden niet langer gezien als een lowbudget-verblijfsaccommodatie, maar als een aantrekkelijk alternatief voor de gewone hotel- of motelkamer. Er zijn B&B’s die voorzieningen aanbieden die niet onderdoen voor de meest luxe verblijfsaccommodaties." En soms zelfs meer dan dat.
Er zijn ook B&B's waar juist het persoonlijke contact met de gastheer/gastvrouw belangrijk is. Behalve logies en ontbijt wordt dan ook een 'belevenis' verkocht.