welke dialecten hebben hun eigen schrift?

zijn er dialecten in Nederland op Het Fries na die hun eigen spelling en grammatica hebben. Heeft het Fries dit ook?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Zijn er dialecten .... op het fries na .......... Heeft het fries dit ook ?
Lees even je eigen tekst.

Antwoorden (2)

Maastricht heeft een geschreven dialect.
Voor meer info zie Bron
7 jaar geleden
Elk dialect heeft een eigen spelling en grammatica, anders zou het gewoon Nederlands zijn wat je leest. Dialecten komen overal voor door het hele land en soms is het niet te verstaan of worden heel andere woorden gebruikt als gangbaar is volgens een juiste grammatica/spelling van de Nederlandse taal.

Het dialect is de algemene spreektaal die in een gebied of stad gesproken wordt en men herkent direct uit welke streek dit dialect afkomstig is, omdat het algemeen is onder die bevolking. Zoals de ouden zongen, piepen de jongen en als de ouderen dialect spreken onderling, leren de kinderen het automatisch ook en zo wordt het in stand gehouden.

Over het algemeen wordt echter op de scholen toch gewoon Nederlandse taal onderricht, omdat het dialect nu eenmaal een spreektaal is voor onderling gebruik. Alleen verstaanbaar of begrijpelijk voor die mensen en niet voor een 'gewone Nederlander' die uit een andere streek komt. Daarom is het wenselijk dat iedereen elkaar begrijpt in de communicatie en is het handig dat er een universele taal gesproken wordt, het Nederlands in dit geval.

Toch zijn er boeken die in een dialect geschreven worden, maar dat is meer voor de liefhebbers van dat genre. Zo'n boek is dus ook echt geschreven zoals het gesproken wordt en dat heeft een eigen spelling en grammatica. Ook zullen in regionale kranten/folders e.d. wel eens artikelen geschreven worden waarin in dialect geschreven wordt omdat dit daar wel begrepen wordt. Ook dit komt voor in veel gebieden/dorpen in het hele land.

Zeg echter nooit dat een Fries dialect spreekt! Het Fries is een eigen taal vinden zij en ze zijn er trots op. Het is ook de enige taal die daar op veel scholen naast het Nederlands geleerd wordt.