Hoe noemen de mensen zich die zowel in God, Allah en Buddha geloven?

Ik ben het ooit tegen gekomen maar kan het nergens meer vinden. Deze mensen geloven in deze drie goden samen en geloven dat ze samen de wereld hebben gemaakt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fantast?
erotisi
7 jaar geleden
eclecticus?
erotisi
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maniche%C3%AFsme ?

Antwoorden (2)

Vrijwel alle geloven "verbieden" direct of indirect het aanhangen van andere goden / geloven (met uitzondering wellicht van Buddha want dat was niet echt een god maar gewoon een heeel goed mens).

De enige stroming die me zo te binnen schiet die uit alle religies wat dingetjes pikt en daar hun eigen cocktail van brouwt, is de zogenaamde theosofie. Dat heeft echter wel bijzonder....discutabele wortels, en de meeste genoemde religies zullen er dan ook weinig mee op hebben.

Wel zijn veel mensen het er over eens dat God en Allah feitelijk hetzelfde zijn / variaties op een thema, en historisch gezien is daar ook alles voor te zeggen. Boeddhisme is niet echt een religie in de zin van dat ze goden vereren maar ze geloven wel in een hiernamaals, en is dus vrijelijk te combineren met een god naar keuze. Al laat het concept van reincarnatie zich dan weer slecht verhouden met het concept van een eeuwigdurend hiernamaals, maar mensen zijn creatief genoeg.

Wel schiet me de term "multigelovigen" te binnen, en zowaar, daar krijg ik hits op. Dat lijkt een beetje "klei je eigen godsdienst zoals die jou het beste uitkomt". Ik vrees dat dat de term is die je zoekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met pantheïsme kom je misschien ook nog een eind.
Dat zijn mensen die Het Bahá'í-geloof aanhangen.

Het is een monotheïstische religie die in de negentiende eeuw gesticht is door Bahá'u'lláh in Perzië (Iran) die de geestelijke eenheid van de mensheid benadrukt. Wereldwijd zijn er naar schatting ongeveer zeven miljoen bahá’ís in meer dan tweehonderd landen en gebieden.

De bahá'í-leringen benadrukken de onderliggende eenheid van de grote wereldgodsdiensten. Religieuze geschiedenis wordt gezien als een ontvouwing van waarheid met behulp van een aantal goddelijke boodschappers, manifestaties van God genaamd, die elk een religie hebben gesticht afgestemd op de behoeften van hun tijd en het begripsvermogen van de mensen uit hun tijd. Onder deze boodschappers zijn Abraham, Krishna, Boeddha, Jezus en Mohammed de bekendste. Voor de bahá'ís is de meest recente en belangrijkste boodschapper Bahá'u'lláh. Bahá'ís geloven dat elke boodschapper over de volgende sprak en dat Bahá'u'lláhs leer, met zijn leven als proef op de som, de eindtijd-beloften van de voorgaande religies vervult. Volgens de bahá'ís is de mensheid betrokken bij een voortdurend, noodzakelijk en geleidelijk proces naar verstandhouding, vrede, gerechtigheid en eenheid op wereldschaal.

In Nederland begint de geschiedenis van de bahá'í-gemeenschap in de periode 1912-1917. Er is niet veel bekend van de bahá'ís uit die tijd en er was geen registratie. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen enkele bahá'ís uit de Verenigde Staten en Iran in Nederland wonen. In 1948 werd in Amsterdam de eerste plaatselijke Geestelijke Raad gekozen. In 1962 werd voor het eerst de nationale Geestelijke Raad gekozen.

In Nederland zijn er ongeveer 1.300 bahá'ís in 178 gemeenten. Momenteel zijn er in Nederland 31 plaatselijke Geestelijke Raden.