Wat zijn de verschillen tussen realisme en impressionisme?

Komende week een toets, maar is mij toch nog niet super duidelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Het impressionisme is een reactie op het realisme. De twee stromingen verschillen veel van elkaar, zijn bijna elkaars tegenovergestelde.

Bij het realisme moet alles zo echt mogelijk zijn, tot in de puntjes een kopie van wat je ziet. De manier van schilderen is vergelijkbaar met die van de romantiek: veel aardetinten en realistische verhoudingen en kleuren. Dit uitte zich in het afbeelden van bezwete geharde havenarbeiders, maar ook in het afbeelden van schaam- en okselhaar in naakten.
Bij het impressionisme maak je een momentopname, een ruige schets van de werkelijkheid.
Typerende aspecten van het impressionisme zijn de keuze voor thema's uit het 'moderne leven', de bijzondere aandacht voor lichteffecten en kleur en het werken in de openlucht.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel beide kunststromingen veel met elkaar gemeen hebben, allebei een reactie tegen de classicistische resp. romantische kunst, waarbij de werkelijkheid meer van belang werd zijn er toch een aantal verschillen. Kort gezegd is het realisme meer een weergave van de objectieve werkelijkheid terwijl bij het impressionisme meer de subjectieve weergave van de werkelijkheid voorstond. Dit uitte zich dan vooral is de wat aardsere tinten van het realisme tegenover het meer 'slordige' gebruik van fellere tinten bij het impressionisme:

"Het realisme beeldde alledaagse gebeurtenissen af, een groet of gewone arbeiders aan het werk op het land. De manier van schilderen was vergelijkbaar met die van de romantiek: veel aardetinten en realistische verhoudingen en kleuren. Voor het eerst werd gezocht naar de ongeïdealiseerde werkelijkheid, dit uitte zich in het afbeelden van bezwete geharde havenarbeiders, maar ook in het afbeelden van schaam- en okselhaar in naakten."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Realisme_(kunststroming)

"In het impressionisme ging het in de weergave niet langer om een objectieve registratie van de werkelijkheid, maar vooral de subjectieve waarneming van de kunstenaar die leidend werd, met veel aandacht voor sfeer. De kunstenaar was tevreden en ('klaar') zodra de impressie was vastgelegd, hetgeen de spontane en schetsmatige indruk van een kunstwerk vaak versterkte: alsof het in een paar minuten op doek was gezet, in een losse toets, nog niet geheel af. ging het in de weergave niet langer om een objectieve registratie van de werkelijkheid, maar vooral de subjectieve waarneming van de kunstenaar die leidend werd, met veel aandacht voor sfeer. De kunstenaar was tevreden en ('klaar') zodra de impressie was vastgelegd, hetgeen de spontane en schetsmatige indruk van een kunstwerk vaak versterkte: alsof het in een paar minuten op doek was gezet, in een losse toets, nog niet geheel af.In de technische uitwerking vielen de impressionisten vooral op door hun behandeling van contrast, kleur en licht. Er was veel aandacht voor de verschillende schakeringen bij veranderend licht en voor de onderlinge relaties van de kleurwaarden, die vaak in complementaire tonen werden weergegeven op een fijn verdeelde schaal van licht naar donker. Motieven, vormen en omtrekken (belijning) werden daaraan ondergeschikt gemaakt. Het kleurgebruik werd bovendien feller en intenser"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Impressionisme