Waar komt de benaming voor "sjabrak" vandaan?

Een sjabrak, een dekje dat je onder het zadel legt bij paardrijden. Maar waar komt die benaming vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk via het hoogduits (Schabracke) en het hongaars (csáprág) van het turkse çaprak (paardendek, van çap wat bedekken betekend)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, hat komt inderdaad oorspronkelijk uit het Hongaars.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hat = het

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk afkomstig uit het Duits, via het Hongaars:

sjabrak (zadelkleed)

"P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek

sjabrak [zadelkleed] {1677} < hoogduits schabracke, vermoedelijk via hongaars csáprág < turks çaprak [paardendek], van çap [bedekken].

J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek

schabrak, sjabrak znw. v. o., eerst nnl. < nhd. schabracke (nde. skaberak, nzw. skabrak), evenals fra. schabraque (eerst 19de eeuw). Het woord treedt in het nhd. in de 17de eeuw op en is ontleend aan hong. csáprág, dat zelf < turks čaprak ‘zadeldek’ (Lokotsch Nr. 395).

Daar het nl. schabrak het eerst 1677 in een verhaal van een reis naar Moscovië voorkomt, kan men ook denken aan ontlening uit pools czaprak of russ. čaprak.

N. van Wijk (1936 [1912]), Franck's Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal

schabrak znw., nog niet bij Kil. Wsch. evenals de. skaberak, zw. skabrak uit nhd. schabracke v. Dit en fr. chabraque, russ. čaprák, po. czaprak, čech. čapraka gaan op turksch čaprak “schabrak, paardedek” terug.

C.B. van Haeringen (1936), Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal, Supplement

schabrak. Hd. schaberacke 1669, ndl. schaberak reeds 1677 in een verhaal van een reis naar Moscovië. Het ndl. woord wellicht in eerste instantie uit het Russisch of Pools?

J. Vercoullie (1925), Beknopt etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal

schabrak v. & o., gelijk Fr. chabraque, uit Hgd. schabrack(e), over Po. van Tu. čavrac = paardedek."
Computoon