Is er kunst waar iedereen van kan genieten?

Ik wil graag een kunst leren, waar iedereen van kan genieten.. dus ook blinde en dove mensen. Ik weet alleen niet of er zoiets is.
Als jullie iets weten, kan je het dan alsjeblieft hier melden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Geen zien en geen horen, dan kom je op voelen uit. Blinde mensen zijn heel goed in voelen, en kunnen op die manier ook kunst waarderen. Maar voor iemand die wél kan zien is dit nou juist weer heel moeilijk. Volgens mij is het antwoord op jouw vraag Nee. Ieder heeft z'n eigen smaak, en het missen van een zintuig vraagt om aanpassing in wat mogelijk is. Dus er is geen kunstsoort waar elk mens van kan genieten.

Er zijn veel soorten kunst die voor iedereen toegankelijk is. Niet zien is geen belemmering om te kunnen voelen, horen, of proeven. Niet horen is geen belemmering om te kunnen zien, horen, of proeven. Niet begrijpen is geen belemmering om te zien, horen of proeven, maar wel om de kunst te beleven zoals deze bedoeld is, maar ook dat hoeft kunst niet minder mooi, of boeiend te maken, als die persoon er zijn/haar eigen uitleg aan geeft. Je moet dus iets vinden, wat te zien is en wat tastbaar is. De doven kunnen dan zien wat je maakt, de blinde kan voelen wat je maakt en de geestelijk beperkte kan er zijn/haar eigen manier van beleven in kwijt. Zorg dat je materialen gebruikt, die niet scherp zijn, geschikt zijn om te betasten en die passen bij het werk dat je maakt. Denk bijvoorbeeld aan beeldhouwen, dat kan uit bijvoorbeeld speksteen, of hout. Maar ook schilderen is een goede optie, als je maar zorgt dat er voldoende structuur is aangebracht, zodat je aan het schilderij kunt voelen wat erop afgebeeld is. Denk ook eens aan brons, glas of aardewerk, ook dat kun je, alleen of in combinatie voor kunst gebruiken. Kijk om je heen, wat gebeurd er, wat kun je ermee, wat zie je erin? Stel je open voor ideeën en je komt er zelf wel uit. Je geeft geen informatie waar jouw interesses liggen, of wat je talenten zijn, welke kunst jij uit gaat voeren en welk materiaal jou bevalt, zal je dus zelf moeten uitproberen. Als je dit nog nooit gedaan hebt, volg dan wat workshops, zodat je ideeën, technieken en inspiratie op kunt doen, maar ook kennis kunt maken met materialen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100