Is er kunst waar iedereen van kan genieten?

Ik wil graag een kunst leren, waar iedereen van kan genieten.. dus ook blinde en dove mensen. Ik weet alleen niet of er zoiets is.
Als jullie iets weten, kan je het dan alsjeblieft hier melden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kunst wat iedereen bereikt is ontzettend moeilijk, maar ik vind het wel een geweldig streven, je moet proberen iets wat te zien valt, ook te laten voelen of te horen. Ik kan enorm genieten van een waterval (ik ben blind), ik denk dat doven genieten van het zien hiervan. Ook de zandsculpturen op de stranden inspireert mij, vaak mogen wij die de laatste dag voelen, ook dat is een belevenis voor zowel blinden als doven, maar ook voor mensen zonder beperking/handicap. Die combinatie moet je zien te vinden. In ieder geval een plus voor je vraag, ik hoop op een passend antwoord. Ik maak zelf beelden van speksteen, als je goed uit kan beelden wat je voelt hierbij, bereik je ook een grote groep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zelfs een groep mensen die geen zintuigen missen zullen niet allemaal genieten van hetzelfde kunstwerk. De een geniet van Breugel, de ander van Mondriaan. de een van Mozart de ander van Jazz
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ nlies, het gaat niet om de waardering die het resultaat is van het kunstwerk, het gaat hier om de bereikbaarheid, en dat heeft crea heel goed weer gegeven.
Uiteindelijk kan de ' kijker, voeler of luisteraar' zichzelf attenderen op de wijze van ervaren, welke keuze dit ook is.
Als kijker kan het voorkomen, dat ik bij een kunstwerk mijn ogen sluit om met volle attentie te voelen of luisteren.
Ervaringen reiken zover als ik toelaat, en er is nog zoveel te ervaren....;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea, waarom geef je beeldhouwen niet als antwoord?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat ik het van 1 kant bekijk, ik kan me niet inleven in de wereld van doven. Het gaat hier niet om mij, maar om veel meer mensen met een beperking. Ik vind dat als je het echt goed wil doen, je ook mensen in een rolstoel erbij moet betrekken, maar ook mensen met een ernstige geestelijke beperking. Dat is een uitdaging die een kunstenaar moet zoeken en vinden als hij/zij de grootst bereikbare doelgroep wil bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea, ik begrijp dat je de mogelijkheden niet wil beperken tot iets van je eigen ervaring, maar vindt 'de beeldende kunst die aangeraakt mag worden' toch een goed antwoord op de vraag... Voelen kunnen we toch allemaal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk, denk ik. Maar dan nog moet een kunstenaar dat kunnen maken, ik vind het jammer dat Dirkjan123 zijn talenten en voorkeuren er niet bij heeft gezet, want hij moet het ook leuk vinden om met bepaalde materialen te werken, zonder liefde of talent voor het werk, wordt het geen kunst.
Z512099
8 jaar geleden
Kookkunst.

Antwoorden (2)

Geen zien en geen horen, dan kom je op voelen uit. Blinde mensen zijn heel goed in voelen, en kunnen op die manier ook kunst waarderen. Maar voor iemand die wél kan zien is dit nou juist weer heel moeilijk. Volgens mij is het antwoord op jouw vraag Nee. Ieder heeft z'n eigen smaak, en het missen van een zintuig vraagt om aanpassing in wat mogelijk is. Dus er is geen kunstsoort waar elk mens van kan genieten.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het moet ten eerste te zien zijn en ten tweede voelbaar, of hoorbaar zijn, ik denk dat er wel mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen aanspreken is inderdaad onmogelijk, maar niemand uitsluiten is zeker mogelijk.
Amadea
8 jaar geleden
Als het zichtbaar is kunnen blinden er niets mee, is het voelbaar dan hebben zienden en horenden daar weinig aan, en is het hoorbaar dan kunnen doven er niets mee.
Amadea
8 jaar geleden
Wacht, je bedoelt dus kunst waarin meerdere facetten verwerkt zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist, in ieder geval zichtbaar en daarbij hoorbaar of voelbaar. Lees mijn reactie, daarin staan 2 voorbeelden die iedere doelgroep aanspreekt, maar wat jij zegt klopt, iedereen kun je niet bereiken. Maar er zijn zeker kunstwerken mogelijk wat een hele grote doelgroep bereikt en waarbij je een beperking of handicap niet uitsluit.
Iedereen bereiken is volgens mij ook niet de opzet van Dirkjan 123.
Er zijn veel soorten kunst die voor iedereen toegankelijk is. Niet zien is geen belemmering om te kunnen voelen, horen, of proeven. Niet horen is geen belemmering om te kunnen zien, horen, of proeven. Niet begrijpen is geen belemmering om te zien, horen of proeven, maar wel om de kunst te beleven zoals deze bedoeld is, maar ook dat hoeft kunst niet minder mooi, of boeiend te maken, als die persoon er zijn/haar eigen uitleg aan geeft.
Je moet dus iets vinden, wat te zien is en wat tastbaar is. De doven kunnen dan zien wat je maakt, de blinde kan voelen wat je maakt en de geestelijk beperkte kan er zijn/haar eigen manier van beleven in kwijt. Zorg dat je materialen gebruikt, die niet scherp zijn, geschikt zijn om te betasten en die passen bij het werk dat je maakt.
Denk bijvoorbeeld aan beeldhouwen, dat kan uit bijvoorbeeld speksteen, of hout. Maar ook schilderen is een goede optie, als je maar zorgt dat er voldoende structuur is aangebracht, zodat je aan het schilderij kunt voelen wat erop afgebeeld is. Denk ook eens aan brons, glas of aardewerk, ook dat kun je, alleen of in combinatie voor kunst gebruiken. Kijk om je heen, wat gebeurd er, wat kun je ermee, wat zie je erin? Stel je open voor ideeën en je komt er zelf wel uit. Je geeft geen informatie waar jouw interesses liggen, of wat je talenten zijn, welke kunst jij uit gaat voeren en welk materiaal jou bevalt, zal je dus zelf moeten uitproberen. Als je dit nog nooit gedaan hebt, volg dan wat workshops, zodat je ideeën, technieken en inspiratie op kunt doen, maar ook kennis kunt maken met materialen.