Hoe zijn modeshows lucratief?

Ik heb het dan over shows van grote merken zoals calvin klein, chanel, fendi,.. Ze hebben toch zoveel kosten zoals de modellen zelf, de make up artiesten,...?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
De prijs van de creaties die ter plekke besteld worden zal dat vermoedelijk wel compenseren...
Erna55
8 jaar geleden
Zie het als reclame maken.
Daarbij : prijs van een modeshow is veel voordeliger als een reclamespot op tv.
Wanneer niemand de creaties ziet zal niemand bestellen.
Castle
8 jaar geleden
Inderdaad Erna55. Het is reclame en die mag geld kosten omdat het weer geld oplevert.

Antwoorden (1)

Het is een traditie dat ontwerpers hun nieuwe collectie voorstellen. Soms apart, soms gemeenschappelijk. Er worden rijke mensen uitgenodigd, maar ook verdelers etc. en de nodige omkadering (drank ...) wordt voorzien. Die elite zou het niet pikken als een ontwerper ervan zou afzien een show te organiseren.
De kledij wordt gedragen door topmodellen, met de nodige correcties zodat alles bijna perfect zit. Iets wat aan het lichaam van één of ander topmodel gehangen heeft, heeft nu eenmaal meer waarde in de ogen van celebs.
De elite koopt deze kledij niet omdat hun oude kledij versleten is (en ik vraag me soms ook af of het hen een moer uitmaakt of de kledij esthetisch is). Ze willen op de evenementen waar de happy few samenkomt, een "ontwerper" dragen, en liefst telkens een ander kledingstuk. Je ziet dat soms in glamourbladen, dat men niet spreekt over bv. een "kleed" maar het kledingstuk aanduid met de naam van de ontwerpen (X verscheen in een Yves Saint Laurent, Y droeg huis Chanel...).
De neiging van de rijken om zich te onderscheiden van de plebs en van andere celebs, (of, als je het anders bekijkt, zich juist te confirmeren aan de regels van de happy few), maakt dat een ontwerper eigenlijk kan vragen wat hij wil. Dus de wintmarge is erg hoog voor de kledij die op dat moment besteld wordt (of nadien gekocht wordt bij een verdeler). Sommige rijken hangen ook aan één ontwerper (cfr. princes x had iets aan van haar lievelingsontwerper Y). Het wordt vaak als schandaal bestempeld dat rijken tweemaal hetzelfde kledingstuk dragen ("gaat het niet goed met X? ze droeg hetzelfde kleed van ontwerper Y dan op evenement Z"). Dus de druk op de celebs is hoog.
In tweede rang heb je dan het cascade-effect. De iets minder rijken, die niet in de wereld van de happy few zitten maar het wel graag zouden willen, kopen de kledij aan omdat één of andere celeb ze ook draagt.
Het cascade-effect zorgt voor nog hogere verkoopcijfers. Een ontwerper heeft er dus alle belang bij om zijn "levend uithangbord" (de happy few) goed te verzorgen.
De door de ontwerpers uitgetekende trends zijn nadien ook terug te vinden in de "gewone" collecties. Het is dus ook een soort van trendsetting.
Opmerkelijk is de trend dat ontwerpers tegenwoordig samenwerken met goedkopere verdelers (bv. H&M) en hiervoor een speciale en betaalbaardere collectie ontwerpen en dat deze verdelers hiervoor soms aparte shows organiseren.
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
wat is wil zeggen met die "trendsetting" is dat ontwerpers niet altijd in de eerste plaats bezorgd zijn om hun winstmarge. het zijn ook kunstenaars, die natuurlijk wel willen verkopen maar vooral ook creëeren. Modeshows zijn een soort "tentoonstelling" voor ontwerpers van kledij.