Hoe noem je iemand die tomeloos geïnteresseerd is?

Wat is een bruikbaar zelfstandig naamwoord om een persoon aan te duiden die in alle (mooie) dingen van het leven tomeloos geïnteresseerd is?
Heb ik nodig voor een scriptie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Soms noemt men een dergelijk breed geïnteresseerd persoon een omnivoor, een term die eigenlijk slaat op dieren die van alles eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

suggestie: iemand met een brede belangstelling.
Een hedonist is een genotzoeker, en dat is dus niet leven puur vanuit belangstelling in allerlei onderwerpen.

Toegevoegd na 4 minuten:
nog een suggestie: erudiet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo iemand zou je een enthousiasteling, nieuwsgierigaard, fanatiekeling/fanaticus kunnen noemen of misschien filosoof (wijsheid beminnend) wijsgerige.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad dacht ik in eerste instantie ook aan fanaticus, maar ook dat dekt niet de lading als het gaat over iemand die in alle (mooie) dingen is geïnteresseerd. Eerder het tegendeel zelfs: hij wordt alleen maar lyrisch over zijn eigen 'hobby': alles wat daaraan (net) niet voldoet, kan hem volkomen koud laten.
Zelfs een filosoof valt er niet onder: zoals je al zegt, richt die zich op wijsheid (althans, zijn definitie daarvan) en kan in bijv. kunst totaal ongeïnteresseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in ieder geval is zo iemand "excessief gefascineerd" maar om daar een zelfst nw voor te vinden. Moeilijk hoor.
enkelvoud · meervoud · naamwoord, estheet, estheten · verkleinwoord, -, -. Zelfstandig naamwoord. estheet m. voor schoonheid en kunst gevoelig persoon ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Diet Groothuis heeft ook geen zelfst naamwoord voor overdreven esthetisch gedoe.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1088100/2010/02/06/Douchedeurtjes.dhtml
bedoel je misschien "leergierig"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Eindeloze fascinatie voor de goede dingen des levens" in één woord?

Een levensgenieter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geobsedeerd.